مقاله ها

پاور ال ای دی Power LED چیست و مزایای استفاده از آن

پاور ال ای دی
5/5 - (1 امتیاز)

پاور ال ای دی (Power LED) ها یا ال ای دی پاور ها نخستین نسل از LED هایی هستند که در صنایع روشنایی کاربرد جدی پیدا کردند، در دو قالب متعارف ۱ وات و ۳ وات می شناسیم. همین نسل از LED ها بود که کارایی را به مرزهای ۱۰۰ لومن به ازای هر وات مصرف رساند.

بطور کلی ال ای دی پاور، نوعی ال ای دی است که دارای توانی بالاتر از نیم وات داشته باشد. ال ای دی پاور ها همان دیود های نوری هستند اما با جریانی بالا. ال ای دی های توان پایین که با نام تجاری ال ای دی کلاهی معروف هستند،جریانی حدود ۲۰ میلی آمپر مصرف می کنند و توانی کمتر از  ۰٫۱ وات دارند.
ال ای دی پاور به دلیل مزایای بالای ان جای خود را در صنعت نور پردازی باز کرده و از مزایای مهم ان میتوان به مصرف پایین،حرارت پایینتر نسبت به منابع نوری دیگر ،عمر طولانی، اندازه کوچکتر، بدون نیاز به گرم شدن اولیه برای رسیدن به حداکثر توان و مسایل بهداشتی از جمله نداشتن اشعه ماوراء بنفش که تاثیرات مخربی به همراه دارد و همینطور مادون قرمز می توان اشاره کرد. ال ای دی پاور معمولا در توان های بالاتر از ۱ وات تولید می شوند. نور ال ای دی پاور را می توان با استفاده از لنز کنترل و محدود کرد.
از معایب پاور ال ای دی نیاز به دفع حرارت آن می توان اشاره کرد. همچنین منبع تغذیه آنها که اصطلاحا درایور ال ای دی نامیده می شوند باید جریان ثابت داشته باشند.

تولید کنندگان با کنار هم چیدن و اتصال چندین Power LED روی یک PCB مقادیر بیشتری از نور را که برای ساخت انواع پروژکتورها، وال واشرها و دیگر چراغ ها لازم بود تامین می کردند. از خصوصیات این LED ها می توان به نیاز جدی آنها به تخلیه حرارت ایجاد شده اشاره کرد. معمولا هر تولید کننده در اطلاعات فنی که در اختیار مشتریان خود قرار می دهد، فرمولی برای محاسبه مساحت Heat Sink مورد نیاز هم ارائه می کند. مواد گوناگون برای انتقال حرارت دارای ضرایب مختلف هستند. یکی از اصلی ترین معیارهای مساحت Heat Sink مناسب همین ضریب انتقال حرارت است. LED های یک وات عموما در ولتاژ ۳٫۲ ولت و جریان ۳۵۰ میلی آمپر تولید می شدند. این جریان بعدها پایه گذاری یک توافق جهانی برای به کار انداختن LEDها شد.

در حال حاضر کلیه رنگ های قابل رویت موجود در طبیعت (بیش از ۱۶ میلیون رنگ)، به وسیله LED قابل تولید می باشد. با ترکیب رنگ LED های مختلف می توان به طیف رنگی بسیار زیبایی همچون رنگین کمان دست یافت که کنترل تک تک رنگ ها در اختیار خواهد بود. بسته به نوع اتصال مجموعه LED های به کاررفته، ولتاژ ورودی از ۵ ولت تا ۲۲۰ ولت قابل تغییر می باشد. به عبارت دیگر، در صورتی که قصد تعویض لامپ های معمولی را دارید، هیچ گونه نیازی به تغییر سیم کشی کنونی نمی باشد. کارایی بالای سیستم های نورپردازی LED را علاوه بر مسائل فنی، بررسی و مقایسه طول عمر و مضرات احتمالی سیستم بیشتر مشخص خواهد کرد. جهت ترسیم نمای صحیح، طول عمر، مصرف و قیمت محصولات LED و لامپ های معمولی باید مقایسه گردند.

مزایای استفاده از پاور ال ای دی

مزایای استفاده از پاور ال ای دی از ۴ جنبه مختلف قابل بررسی است که در ذیل به آنها می پردازیم.

۱- از جنبه “بهینه سازی مصرف انرژی و بهره وری اقتصادی”

  • – مصرف بسیار کم
  • – طول عمر بسیار زیاد (۵۰ برابر لامپ رشته ای – ۱۰ برابر لامپ کم مصرف)

۲- از جنبه “کیفیت نور”

  • – خلوص و تنوع در رنگ های تولید شده
  • – درخشندگی چند برابر نسبت به لامپ های معمولی
  • – طیف نور کامل بدون انقطاع (عدم لرزش نور)
  • – قابلیت تمرکز نور، تغییر زوایای تابش و افزایش برد نور با استفاده از لنزهای متنوع

۳- از جنبه “ایمنی و مقاومت بالا”

  • – عدم آسیب پذیری بر اثر ضربه، لرزش های ناگهانی و خاموش و روشن شدن های مکرر
  • – تولید حرارت بسیار کم و کار دایمی
  • – امنیت عمومی بالا به علت استفاده از ولتاژهای بالا
  • – قابل استفاده در دماهای مختلف از ۴۰- تا ۸۵ درجه سانتی گراد

۴- از جنبه “بهداشت نور”

  • – عدم تولید اشعه های مضر ماوراء بنفش و مادون قرمز
  • – گریز حشرات از نور LED

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *