مقاله ها

آیا لامپ های سیاه رنگ خطرناک هستند؟؟

امتیاز دهید

یکی از ویژگی های رایج در فروشگاه های لوازم جانبی، باشگاه های ورزشی و خوابگاه کالج ها، لامپ های سیاه رنگی هستند که کیفیت بسیار بالایی دارند. در حالی که تأثیر ذهنی این چراغها می تواند از ایدئولوژیک تا نگرانی به شدت تسکین دهنده باشد، ماهیت نور ماوراء بنفش نور می تواند آسیب بیشتری نسبت به لامپ های متداول ​​داشته باشد.

خواص فیزیکی:

نور سیاه که توسط لامپ های بنفش و لوله های عمیق منتشر می شود، طول موج نامرئی نور با کیفیت UV است. به عنوان نور منبع را ترک می کند، فوتون ها می توانند مواد خاصی را بگیرند، فوتون های دیگر را آزاد می کنند که برخی از اجسام و مواد را درخشش می دهد. هنگامی که رشته روشن می شود، طول موج های UV طولانیتر از شیشه عبور می کند و توسط رنگ تیره فیلتر نمی شود: این امر دلیلی برای وجود رنگ بنفش و آبی در نور است.

خطرات احتمالی:

در حالی که اکثریت فیزیکدانان و متخصصان به این نتیجه رسیده اند که نوردهی محدود نور سیاه به احتمال زیاد باعث آسیب خواهد شد، تعدادی از ادعاهای اخیر بازنگری شده است مبنی بر این که این نورها تاثیرات بهداشتی UV را دارند. قرار گرفتن در معرض طول موجهای UV که در ابتدا به دلیل کیفیت غیر یونیزاسیون آنها مربوط است، موجب رشد احتمالی ملانوم بدخیم می گردد. در حالی که مطالعاتی در خصوص ایجاد این اثر بر روی انسان انجام نشده است. در مطالعات اخیر توصیه شده است که از قرار گرفتن در معرض این نورها اجتناب شود.

خطرات برای چشم:

روشنایی یک نور سیاه، شبیه به نور خورشید، در نظر گرفته شده است که به چشم ضرری نمی رساند. مگر اینکه بدون استفاده از منبع محافظتی انجام شود. در حقیقت، به عنوان یک اشعه ماوراء بنفش، نور سیاه بخشی از طیفی است که در نور خورشید طبیعی وجود دارد. خطر، همانند لامپ های دیگر، زمانی رخ می دهد که تماس طولانی مدت چشم با نور سیاه اتفاق می افتد و موجب آسیب شبکیه دائمی می شود که معمولا به ان کوری برفی میگویند.

خطرات برای پوست:

از آنجایی که نور سیاه بیشتر به چشم نمی آید، شدت آن بسیار زیاد است. براساس یک مطالعه انجام شده توسط انجمن حفاظت از تابش بین المللی، حد مجاز برای قرار گرفتن در معرض موج فرابنفش ۶۰ ژول / متر، هشت ساعت است. با توجه به اینکه متوسط ​​۴۰ وات لامپ سیاه و سفید تولید ۴۰ ژول در هر ثانیه است (که پس از آن توسط دیوارها و سقف فضا تقسیم می شود) میزان نوردهی متوسط به نیم ساعت یا کمتر برسد.

خطرات عمومی UV:

با توجه به اینکه چراغ های سیاه را به عنوان دکور برای منزل یا محل کار خود قرار داده اید، این حقایق را در ذهن داشته باشید: قرار گرفتن در معرض طولانی مدت و UV شدید، بسیاری از پلاستیک ها را به یک رنگ زرد قهوه ای رنگ در می آورد. با توجه به آزمایش چشم پزشکی در موضوع مورد بررسی، موش ها در ۹۰ روزی که در معرض طول موج UV به مدت ۱۲ ساعت در روز قرار گرفته بودند، علایمی چون جهش های شدید در لنز و رتین ها را از خود بروز دادند. همچنین، آب مروارید قرنیه ای، که اصطلاح برای سایه چشم دائمی در مورد چشم است، در معرض اشعه UV با شدت بیشتری نسبت به نور سیاه بروز میکند.

 

https://www.hunker.com/13412725/are-black-lights-dangerous

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *