مقاله ها

تفاوت میان لامپ های Day light (چراغ های روشنایی در روز) با لامپ های full spectrum

Day light
امتیاز دهید

در گفتگوهای روزانه، معمولا دو اصطلاح “لامپ دی لایت” و “لامپ طیف کامل” با کاربردی مشابه و به جای یکدیگر استفاده میشوند و قائده ای برای استفاده آنها وجود ندارد. این دو اصطلاح را برای اشاره به یک نوع لامپ به کار میبرند که گاهی به آن “لامپ طیف کامل-روز” نیز گفته میشود. ولی در حقیقت از این دو اصطلاح برای اشاره به ویژگیهای مختلف دو لامپ متفاوت استفاده میشود. لامپ های دی لایت همان دامنه موج های نور خودشید را تولید میکند.

تفاوت میان لامپ های Day light (چراغ های روشنایی در روز) با لامپ های full spectrum

 

عبارت ” طیف کامل” به لامپ هایی اشاره میکند که میتوانند تمام رنگ های طیف نور طبیعی را تولید کنند. البته این اصطلاح بیشتر از اینکه علمی باشد، بازاری است. بنابرین اینکه چه رنگ های این طیف نور را تشکیل دهند، بستگی به تصمیم تولید کننده لامپ دارد. این اصطلاح اولین بار توسط دکتر جان اوت، در دهه ۱۹۶۰ مورد استفاده قرار گرفت. طبق تعریف او، یک لامپ طیف کامل، طول موج های مرئی و نامرئی نور را در بر میگیرد. لامپ های روز بر اساس نیاز به شبیه سازی نور خورشید برای اهداف سلامتی در افرادی ساخته شد که در طول روز به دلایل محتلف از نور خورشید محروم هستند؛ مانند کارگران فنی داخل ساختمان، خدمه زیر دریایی ها، و فضا نوردان.

انواع

لامپهای طیف کامل فلورسنت که نوع اولیه لامپ های طیف کامل هستند، طول موج های طیف نور کامل را به صورت مساوی تولید نمیکنند. نمودارهایی که بر اساس نور تولید شده از این نوع لامپ ها بوجود آمد، نشان میدهند که در دماهای مختلف رنگ ها، تغییرات ناگهانی وجود دارد، درحالی که نمودار بدست آمده از نور طبیعی خورشید، منحنی های ملایم و یک دست دارد. تولید کنندگان لامپ سعی میکنند که در تولید لامپ های مصنوعی خود، به این منحنی های یکدست برسند. وقتی منحنی ها ملایم تر و یک دست تر باشند، لامپها را به عنوان “لامپ روز” نامگذاری میکنند، و اگر منحنی ها از نمودار نور طبیعی دور تر باشند، انها را “لامپ طیف کامل” مینامند. برای رسیدن به این هدف، ابتدا به جای فلورسنت، از تنگستن در این لامپ ها استفاده شد، و بعد ها هالوژن به جای تنگستن وارد صنعت تولید لامپ شد.

دمای رنگ

دمای رنگ، معیاری برای تعیین رنگ نور بر اساس نحوه تحت تاثیر قرار گرفتن  آن بر اثر دما است. این دما را بر اساس درجه کلوین اندازه میگیرند. این سیستم کمی گیج کننده است، زیرا هرچه دما بر حسب درجه کلوین بیشتر باشد، رنگ های نور سردتر میشوند. اعداد پایین نشان دهنده طیف رنگی زرد و نارنجی هستند، و اعداد بالاتر نشان دهنده آبی هستند. نور طبیعی خورشید در انتهای آبی این طیف قرار میگیرد، که دمای آن تقریبا ۵۵۰۰ درجه کلوین است. بنابرین دمای لامپ های نور روز، چیزی حدود ۵۵۰۰تا ۶۵۰۰ درجه کلوین است. این طیف دما، ممکن است در لامپ های طیف کامل نیز استفاده شود. اگر از این طیف در لامپ های طیف کامل استفاده شود، به این آنها “لامپ های متعادل شده با نور خورشید” گفته میشود.

طیف مرئی

در کنار طیف نور مرئی که دامنه آن از رنگ های قرمز  و زرد تا رنگ های سرد آبی و بنفش است، در انتهای گرم طیف نور، طول موج های نامرئی وجود دارد، که به آنها مادون قرمز (IR) میگویند؛ همچنین در انتهای سرد طیف نور، طول موج های نامرئی وجود دارند که به آنها فرابنفش (UV) گفته میشود. هر دوی این طیف های نامرئی، ضرر هایی برای سلامتی دارند، مثل ایجاد سرطان پوست؛ ولی فواید آنها بسیار است؛ مانند: امکان تقویت سیستم ایمنی بدن، و جذب ویتامین D برای بدن. تولید کنندگان لامپ های طیف کامل، در تلاش اند تا با دستکاری طیف نور، این طول موج های نامرئی را از لامپ های خود یا کاملا حذف کنند، یا اینکه تنها موارد مضر این طول موج ها را از بین ببرند. ولی لامپ های نور طبیعی ممکن است ویژگی های مضر و مفید طول موج های اینفرارد و فرابنفش را با هم ارائه کنند و در تولید آنها این طول موج های نامرئی دست کاری نمیشوند.

قیمت

لامپ های روز و طیف کامل، هر ردو گران تر از لامپ های معمولی هستند؛ این لامپ ها حتی از لامپ های معمولی که ویژگی های نورشان مثل لامپ روز و یا طیف کامل است، ولی از تکنولوژی انها استفاده نمیکنند، گران تر است. قیمت یک لامپ زیف کامل میتواند تا ده برابر از لامپ های عادی گرانتر باشد، و لامپ روز نصف قیمت لامپ طیف کامل است.

https://www.hunker.com/13412775/difference-between-daylight-lamp-full-spectrum

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *