مقاله ها

اشتباهات رایج نورپردازی در فضای باز

امتیاز دهید

از این دستورالعمل های نورپردازی در فضای باز برای اجتناب از اشتباهات رایج استفاده کنید:

نورپردازی در فضای باز، چه در تزئینات و چه در ساختمان، می تواند جاذبه بصری قابل توجهی را برای  ساختمان های تجاری و مسکونی و فضاهای باز به ارمغان بیاورد. نورپردازی در اطراف یک ساختمان وقتی طراحی شده و به درستی اجرا می شود، سبک معماری را به نمایش می گذارد، گیاهان، سنگ ها و مجسمه ها را در فضای باز به نمایان می کند و بازدیدکنندگان را به راحتی به سمت ورودی هدایت می کند. علاوه بر این، نورپردازی ساختمان بیرونی می تواند امنیت را بهبود بخشد.

با این حال، ممکن است نورپردازی فضای باز در نهایت هیچکدام از موارد فوق را نداشته باشد.

این پست چند دستورالعمل اساسی را ارائه می دهد که به شما کمک می کند تا از مشکلات معمول نورپردازی بیرونی جلوگیری کنید.

دستورالعمل ۱: تجهیزات روشنایی ساختمانی را با پخش کننده ها، عدسی ها یا محافظ ها انتخاب کنید که حباب چراغ را از چشم مردم پنهان می کند.

اگر منبع نور (لامپ) دیده شود، این احتمال وجود دارد که بیننده یک درخشش آزاردهنده را تجربه کند. این امر در مورد تجهیزات روشنایی ساختمان و تزئینی باید رعایت شود. تجهیزاتی که  با شیشه ای شفاف در بالا نصب می شوند، معمولا انعکاس ایجاد می کنند. چراغ های سبک سنتی با شیشه روشن می تواند روشنایی زننده  بسیار زیادی را ایجاد کند، در نتیجه هنگام ورود به ساختمان ، نگاه کردن به ورودی دشوار خواهد بود. چنین تجهیزاتی را می تواند در چشم انداز هایی به سبک چینی یا نورهایی که مسیر را روشن می کنند، به کار برد البته تا زمانی که سراشیبی یا پله ای در طول مسیر وجود نداشته باشد، در این صورت نوری که  از طریق این لامپ های شیشه ای تولید می شود، به راحتی می تواند روشنایی را تأمین کند. تجهیزاتی را انتخاب کنید که از پخش کننده های شیشه ای مات و یا رنگی استفاده می کنند، این تجهیزات منبع نور را مخفی میکنند و برای ایستادن و نشستن مردم در محیط نورانی مناسب هستند.

دستورالعمل ۲: روشنایی بیش از اندازه یک منظره یا ساختمان می تواند شرایط ناخوشایندی ایجاد کند. سطح نوری را انتخاب کنید که به اندازه کافی روشن است.

 

به دو علت نور ممکن است بیش از حد روشن باشد: ولتاژ بالا (برای مثال استفاده از یک لامپ هالوژن ۵۰ وات زمانی که یک لامپ۲۰ وات جلوه بصری جذاب تری خواهد داشت) و تعداد و نزدیکی بیش از حد تجهیزات روشنایی – این دو معمولا مشکل روشنایی چشم انداز هستند. همه ما شاهد هستیم که تیرهای چراغ برق در امتداد پیاده رو، بسیار نزدیک هم نصب شده اند.  نه تنها زیبا به نظر نمی رسد، بلکه کاملا غیر ضروری نیز هست. برای عبور امن از یک مسیر، نیازی نیست هر یک قدم روشن باشد. هدف از نصب تیرهای چراغ برق این است که در مسیر مستقیم نور کافی برای روشن کردن یک فاصله معقول رو به جلو را فراهم کند یا مسیر چرخش را مشخص کند. همانطور که برای مشکل ولتاژ بالا، معمولا لامپ های مختلف با ولتاژهای مختلف را به راحتی می توان انتخاب کرد، پیدا کردن تعداد و فاصله مناسب تجهیزات روشنایی که هم نور کافی برای عملکرد مناسب را فراهم کند و هم زیبایی منظره را تأمین کند، کار ساده ای است.

دستورالعمل ۳: چراغ های رنگی یک ظاهر غیر واقعی از چشم انداز ایجاد می کنند.

در حالی که استفاده از رنگ در فضای باز تجاری و نورافکن هایی که ساختمان را روشن می کنند، پذیرفته شده است، برای روشنایی خیاباان و یا تمرکز بر روی گیاهان و درختان در چشم انداز مناسب نیست. در این موارد باید از رنگ اجتناب کرد.

دستورالعمل ۴: سعی کنید از قرار دادن نور چشم انداز در فاصله بسیار نزدیک به گیاهان اجتناب کنید چرا که هم باعث می شود که شاخ و برگ سبز (براق) بیش از حد درخشنده شود ، و هم در صورتی که گیاه رشد کند، شاخ و برگ ها روی آن را می پوشانند و بی فایده می شود.

نورافکن هایی که روی زمین نصب می شوند اگر در فاصله کوتاهی از گیاه یا درختانی نصب شده باشند و آنها را مستقیما در معرض  تابش نور قرار دهند، سبب بروز نور ناخوشایند در شاخ و برگ گیاهان می شوند. همچنین، در طی چند سال گیاهان می توانند رشد کنند و آنها را پوشش دهند. برای محافظت تجهیزات از این پوشش یا باید هرس سالیانه را مد نظر داشته باشید و یا جای تجهیزات را تغییر دهید .

دستورالعمل ۵: تجهیزات روشنایی که بالا و یا روی دیوار نصب شده اند  باید با تجهیزات برش نور به عنوان بخشی از لامپ طراحی شوند تا نور نتواند به سمت آسمان پخش شود.

بسیاری از شهرداری ها کد های آلودگی هوا ی شبانه را که  انجمن بین المللی آسمان تاریک طراحی کرده است در دستور کار خود دارند. این کدها به حفظ تاریکی طبیعی آسمان به منظور  لذت بردن از آسمان شب کمک می کند. لنزهای نصب شده در تجهیزات روشنایی ساختمان نیز احتمال پراکندگی نور به حیاط یا خانه همسایه را کاهش می دهند. هنگام قرار دادن این تجهیزات در کنار ساختمان، تمرکز بر هدف نور است. به عنوان مثال، اگر هدف تامین امنیت در یک درب است، نور تنها باید اطراف درب را روشن کند. هر نوری که از منطقه هدف به بالا و یا به صورت افقی عبور می کند، می تواند منجر به آلودگی نور شود.

دستورالعمل ۶: انتخاب یک اندازه ثابت که با اندازه ساختمان یا منظره سازگار است.

چراغهای بزرگتر یا کم عمق می توانند منحرف کننده باشند زیرا به نظر می رسد که  از محل خود خارج شدند. فارغ از اینکه تجهیزات نوری بر روی ساختمان نصب می شوند و یا یک چشم انداز، دقت در انتخاب سایز مناسب آنها ، بر سبک معاری ساختمان و یا منظره چشم انداز موثر خواهد بود.

طراحی مناسب نورپردازی فضای باز، به صورت بصری و عملی  محیطی لذت بخش برای مردم فراهم خواهد کرد.

با رعایت این دستورالعمل های اساسی می توانید از اشتباهات رایج که در تنظیمات نورپردازی شبانه فضای باز خودداری کنید.

منبع

https://www.topbulb.com/blog/use-outdoor-lighting-guidelines-avoid-common-mistakes/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *