مقاله ها

معیار ارزیابی و سنجش IP در یک ابزارهای روشنایی به چه معنا است؟

IP
امتیاز دهید

مشخصات ابزارهای روشنایی اغلب شامل مقیاسی با نام IP میشود که مخفف International Protection به معنای حفاظت بین المللی است البته گاهی اوقات هم مخفف Ingress Protection به معنای “حفاظت متقابل” خوانده می شود. سیستم رتبه بندی IP ، استاندارد بین المللی برق ( IEC) مخفف International Electrotechnical Commission است که برای بسیاری از محصولات شامل روشنایی استفاده می شود.

چرا رتبه بندی IP مهم است؟

این رتبه بندی به خریدار می گوید که ابزار روشنایی در برابر آب و ضربه و آسیب های داخلی لامپ چقدر محافظت شده است.

لامپ هایی که برای استفاده در فضای باز و  حمام ها مورد استفاده قرار می گیرند، دو نمونه خوب برای پی بردن به اهمیت دانستن اینکه یک لامپ در برابر رطوبت و نفوذ آب چقدر حفاظت شده است می باشند.

نمونه دیگر می توان وسایل موجود در کارخانه های تولید مواد غذایی که در انتهای شیفت کاری در معرض تماس مستقیم با آب فشار بالا قرار می گیرند را نام برد.

به طور مشابه، وسایل موجود در انبارها و کاربردهای صنعتی می تواند در محیط های با گرد و غبار شدید قرار بگیرند ، که در صورتی که به خوبی محافظت نشده باشند، می توانند عملکرد نور را ضعیف یا حتی باعث آسیب به لامپ شوند.

هر یک از این نمونه ها نیاز به تجهیزاتی با سطوح متفاوت حفاظت از ذرات و آب دارند. رتبه IP اطلاعات لازم برای این کار را فراهم می کند.

رمزگشایی رتبه IP

معیار IP دو مقدار عددی است. عدد اول نشان دهنده سطح حفاظت در برابر جامدات – ذرات، گرد و غبار و دیگر اشیاء جامد موجود در محیط است. عدد بالاتر باشد به معنی که طراحی برای جلوگیری از ورود قطعات کوچک و کوچکتر انجام شده است.

عدد دوم میزان محفاظت در برابر مایعات را مطرح می کند. اعداد کم به معنای حفاظت کمتر است، عدد بالاتر به معنای حفاظت بیشتر است به طوری که بیشترین عدد ، ۸ می باشد که به این معنی است که ابزار به اندازه ای محافظت شده است که می تواند به طور کامل در آب غوطه ور شود بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود.

IEC در دو جدول به صورت دقیق توضیح داده است که سطح حفاظت در هر عدد در رتبه بندی IP به چه صورت است. در زیر خلاصه ای از جدول آورده شده است.

رتبه بندی IP : عدد اول (محافطت در برابر جامدات)

۰ : محافظتی در مقابل اشیا ندارد

۱ : > ۵۰ میلی متر در اندازه؛ ثابت در مقابل ورودی محافظت می شود.

۲: > ۱۲/۵ میلی متر در اندازه؛ ثابت در مقابل ورودی محافظت می شود.

۳: > ۲/۵ میلی متر در اندازه؛ ثابت در مقابل ورودی محافظت می شود.

۴: > ۱ میلی متر در اندازه؛ ثابت در مقابل ورودی محافظت می شود.

۵: محافظت  در برابر گرد و غبار؛ گرد و غبار باید به مقدار زیاد وارد شود تا با محافظت با مشکل مواجه شود.

۶: گردو غبار زیاد ؛ غیر ممکن است با ورود گرد و غبار با مشکل مواجه شود.

x: تعریف نشده

 

رتبه بندی IP : عدد دوم (محافطت در برابر مایعات)

۰: ابزار در مقابل ورود آب محافظت نشده است.

۱:چکه کردن آب : در صورتی که آب به صورت عمودی چکه کند محافظت شده است.

۲: آب با زاویه ۱۵ درجه چکه کند: در صورتی که آب به صورت عمودی چکه کند محافظت شده است.

۳: پاشیدن آب: تا زاویه ۶۰ درجه محافطت شده است.

۴: پاشیدن آب: در تمام زاویه ها محافطت شده است.

۵: فوران آب: تا ارتفاع ۶/۳ میلی متری محافظت شده است.

۶: فوران قدرتمند آب: تا ارتفاع ۱۲/۵ میلی متری محافظت شده است.

۷:غوطه ور در آب تا ۱ متر: آب وارد ابزار نمی شود.

۸: غوطه ور در آب بیش از ۱ متر: ابزار مناسب برای غوطه ور شدن آب وارد است.

مثال ها : دو ابزار با رتبه بندی IP

لامپ سرپوشیده رتبه IP ۴۴ را دارد. این ابزار در مقابل ذرات جامد به صورت متوسط محافطت شده است و در مقابل پاشیدن آب روی آن نیز مقاوم است. این سطح از محافظت برای نصب این ابزار در فضای باز مناسب است.

لامپ دیواری با رتبه ۶۵ IP می باشد. این ابزار ۱۰۰٪ در برابر ذرات گرد و غبار مقاوم است و در برابر فوران قدرتمند آب نیز محافظت شده است. سطح بالای محافظت در مقابل گرد و غبار و آب به این معنی است که این ابزار را می توان با خیال راحت در مکان هایی که در معرض گرد و غبار و تمام شرایط بارندگی  مورد استفاده قرار بگیرد.

تمام ابزارها رتبه بندی IP ندارند اما این معیار به ویژه در وسایلی که در فضای باز مورد استفاده قرار میگیرند و اطلاع از کارایی ابزارها ، ارزشمند است.

منبع: topbulb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *