مقاله ها

چگونگی تنظیم نورپردازی در فضای باز برای به حداقل رساندن آلودگی نوری در آسمان شب

آلودگی نوری در آسمان شب
امتیاز دهید

دفعه بعد که در مرکز شهر خود در تاریکی شب قدم می زنید، یک دقیقه به نورها توجه کنید : نور ساختمان ها، تیرهای چراغ برق و ایستگاه ها،  ودر امتداد پیاده رو ها. چرا بسیاری از این تجهیزات روشنایی نه تنها منطقه هدفی که روی آن نصب شده اند، را روشن می کنند بلکه پراکندگی نور آنها محدوده وسیعی از اطراف را نیز در بر می گیرد؟ بیشتر این نور ها ، آسمان شب را روشن می کنند، که هیچ مصرف دیگری ندارد جز اینکه لذت تماشای ستارگان را از بین می برد. آنچه که  اغلب به نام “آلودگی نوری” شناخته میشود، شامل روشنایی الکتریکی درفضای باز، بدون حفاظت از آسمان، با رشد شهرنشینی در سراسر جهان افزایش یافته است.

چگونگی نورپردازی فضای باز را برنامه ریزی کنیم که آلودگی نور شب آسمان را به حداقل برساند!

 

تنها در ایالات متحده، حدود ۱۶٫۲ میلیون تجهیزات روشنایی عمومی و تجاری شامل تیرهای برق خیابانی، چراغ پارکینگ و روشنایی ساختمان های تجاری وجود دارد. بیشتر این نورها به آسمان ختم می شود و به طور چشمگیری در عکس های ماهواره ای اغلب مراکز شهری دیده می شود.

آلودگی نور در محله های مسکونی نیز دیده می شود. چراغهای بالای ساختمان، چراغ های تزئینی و چراغ های امنیتی اغلب روشنایی های همه جانبه ای را ارائه می دهند که نور را به سمت آسمان و در سراسر حیاط و خانه همسایگان (تجاوز نور) پخش می کند. اگر چه نورپردازی در فضای باز خانگی به اندازه  تجهیزات نوری ی عمومی و تجاری نیست، اما قطعا بسیار زیاد است – در حدود ۱ میلیارد !

آلودگی نور، لذت بردن از آسمان شب را تحت تاثیر قرار می دهد و بر توانایی ستاره شناسان در انجام تحقیقات تاثیر می گذارد. تجاوز نور می تواند همسایگان را خشمگین کند و تابش خیره کننده  را ایجاد کند که از زیبایی نورپردازی فضای باز بکاهد.

از این دستورالعمل های تصمیم گیری درمورد روشنایی فضای باز استفاده کنید.

  • هنگام برنامه ریزی هر طرح روشنایی در فضای باز، این دستورالعمل های اساسی را در نظر بگیرید:
  • چراغهای روشنایی را انتخاب کنید که نور را فقط در جایی که مورد نیاز است پخش کنند.
  • تجهیزاتی را برای طراحی انتخاب کنید که یک سطح روشنایی مناسب تولید می کند.
  • استفاده از ننور آبی را کاهش دهید – از دمای رنگk ۳۰۰۰یا پایین تر استفاده کنید.
  • تجهیزاتی را انتخاب کنید که برای آسمان تاریک شبانه، مناسب باشند.

جامعه مهندسی روشنایی آمریکای شمالی (IESNA) سیستم طبقه بندی نور را برای فضای باز در نظر می گیرد که نشان می دهد چه مقدار توزیع نور در بالای صفحه افقی دستگاه – یعنی به سمت آسمان – قرار خواهد گرفت. چهار طبقه برش ثابت وجود دارد: قطع کامل، قطع، نیمه قطع و غیر قطع. برای به حداقل رساندن آلودگی نور، برای نور پردازی فضای باز و امنیتی و یا نور تزئینی، تجهیزاتی را انتخاب کنید که برچسب قطع کامل داشته باشد. این وسایل نور را به سمت زمین هدایت می کنند و اجازه نمی دهند نور به آسمان شب برسد.

  • سطح روشنایی مناسب را انتخاب کنید

چراغ های بیرونی در فضای باز برای سطوح روشنایی که باعث بروز نور و جذابیت نور می شوند، مشهور هستند. به طور کلی چراغ هایی با درجه حرارت گرم (۲۷۰۰K تا ۳۰۰۰K) نتایج مطلوب بیشتری خواهند داشت . اما حتی اگر نور سفید تر مورد نظر باشد، خروجی لومن باید در پایین ترین سطح قرار گیرد . برای تشخیص مناسب بودن روشنایی ممکن است نیاز به آزمایش لامپ های مختلف با ولتاژ متفاوت داشته باشید.

  • استفاده از تن رنگ آبی را به حداقل برسانید.

با استفاده روزافزون از منابع نور الی ای دی و متال هالید برای تجهیزات روشنایی فضای باز، طول موج نور آبی موجب افزایش نگرانی شده است. لامپهای متال هالید، اغلب در چراغهای خیابانی و چراغهای منطقه ای، نورهایی  با طول موج آبی قوی تولید می کنند.نور لامپ های ال ای دی در طیف گسترده ای از رنگ ها از سفید گرم تا سفید مایل به آبی وجود دارد.

برای به تجسم نور سفید آبی، آخرین خودرویی را به خاطر بیاورید  که با چراغ های روشن که نور آن به طور مشخص آبی رنگ بود به سمت شما حرکت می کرد، این نور بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است. به طور مشابه، چراغ های تزئینی ال ای دی، که اغلب در فروشگاه های لوازم خانگی یافت می شوند، تمایل به تولید نور آبی رنگ تر و روشن تری نسبت به لامپ های معمولی دارند.

نگرانی در مورد نور آبی رنگ، مربوط به حوزه سلامت است. طول موج های آبی با سرکوب ملاتونین که عامل بیدار شدن انسان است، بر چرخه خواب او تاثیر می گذارد. در حالی که می توان گفت این ویژگی، در روشنایی جاده ها باعث افزایش ایمنی میشود، اما استفاده از آن در نورپردازی فضای باز هیچ  سودی ندارد و حتی به زیبایی نورپردازی ساختمان و چشم انداز نیز آسیب می رساند.

انجمن بین المللی آسمان تاریک (IDA) کدهای شهری را ارتقا می دهد و اطلاعاتی در مورد محدود کردن آلودگی های نور و حملات نور فراهم می کند. IDA یک منبع عالی برای جزئیات بیشتر در مورد این مسائل است.

 

منبع:

https://www.topbulb.com/blog/ensure-outdoor-lighting-minimizes-night-sky-light-pollution/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *