مقاله ها

تاثیر نور سیاه بر گیاهان

امتیاز دهید

کلروفیل و دیگر رنگدانه های فتوسنتز (که فیتوپیگمنت نامیده می شوند) دارای طیف های متمایزی هستند که نشان میدهد چه طول موج نور را برای انجام عمل جذب فتوسنتز جذب میکند. کلروفیل به شدت جاذب نور رنگ محدوده آبی است همچنین جاذب قوی طیف نور فرابنفش است. لامپ های سیاه که نور فرابنفش را منتشر میکنند، می توانند بر رشد گیاهان اثر متفاوتی داشته باشند.

طیف UV(فرابنفش)

لامپهای سیاه، اشعه فرابنفش UVA را در طول موج ۳۲۰ تا ۴۰۰ نانومتر و UVB را در محدوده ۲۹۰ تا ۳۲۰ نانومتر، ساتع میکنند. کلروفیل در گیاهان به شدت جاذب UVA با طول موج طولانی تر است. با این حال، اشعه UV میتواند سفید کننده فیتوپگمنت ها باشد. ممکن است انواع مختلف نور UV، بر روی انواع مختلف گیاهان اثر متفاوت داشته باشد.

جهش

نور UV، بویژه UVB، می تواند جهش های DNA را که thymine dimers نامیده می شوند،  ایجاد کند. این پدیده یک نوع آسیب برگشت پذیر DNA است که معمولا به صورت خودکار با حضور نور سفید اصلاح میشود. گیاهانی که تحت نور سیاه و بدون نور سفید رشد میکنند، ممکن است به گیاهان مضر تبدیل شوند.

رنگدانه های مختلف

گیاهان معمولا از کلروفیل a برای فتوسنتز استفاده می کنند. با این حال، رنگدانه های دیگر نیز برای کمک به فتوسنتز و همچنین به عنوان رنگدانه های محافظ استفاده میشوند. این موضوع به وضوح در رنگ بسیاری از گیاهان خانگی دیده میشود. گیاهان با رنگدانه های مختلف ممکن است به طریقی متفاوت با رشد در زیر نور سیاه برخورد کنند. انواع اصلی رنگدانه های فتوسنتز عبارتند از کلروفیل ها و کاروتنوئیدها. صدها نوع مختلف از این گیاهان وجود دارد که با ترکیب آنان دهها هزار گونه مختلف یافت میشود.

رشد متفاوت

گیاهانی که در زیر نور سیاه رشد می کنند ممکن است با تغییر نسبت یا مقدار فیتوپیگیت ها واکنش مختلفی نشان دهند. بعنوان مثال، کاروتنوئیدها را می توان با توجه به گونه ها و طول موج نور UV که گیاهان در معرض آنها قرار می گیرند، غنی شده یا تخلیه کنند. ترکیباتی مانند کاروتنوئیدها میتوانند گیاه را مغذی و غنی کند.

نتیجه گیری

بیش از ۹۷ درصد از تمام نور UV به طور طبیعی در جو قبل از رسیدن به زمین فیلتر شده است. تقریبا تمام نور UV که به زمین میرسد، UVA است. رشد گیاهان تحت شرایط نور سیاه ممکن است جالب باشد، اما قطعا بر خلاف شرایطی است که گیاهان در طبیعت تجربه میکنند. از آنجایی که گونه های مختلف به نور UV و حتی به طول موج های مختلف نور UV، واکنش مختلف  نشان میدهند، غیر ممکن است که بگوییم چگونه یک گونه از گیاه به یک طول موج مشخصی از نور UV چه واکنشی نشان میدهد. محققان بر این باورند که از بین بردن منبع نور سفید UV، رشد گیاهان را به طور قابل توجهی افزایش میدهد.

منبع:

https://www.hunker.com/13428524/the-effect-of-black-light-on-plants

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *