مقاله ها

تفاوت بین لامپ سیاه و لامپ UV

امتیاز دهید

لامپ سیاه نوعی لامپ UV است. لامپ های سیاه اشعه ماوراء بنفش (نور UV) ساتع می کنند. UV فقط اشعه ماوراء بنفش با طول موج کوتاه کمتر است که کوتاه ترین طول موج نور در قسمت قابل مشاهده طیف الکترومغناطیسی است. طیف الکترومغناطیسی دامنه اشعه از امواج رادیویی تا اشعه گامای بسیار خطرناک است.

تفاوت بین لامپ سیاه و لامپ UV

انواع نور UV

اگر چه بسیاری از ما در مواردی مانند برنزه شدن از UVA استفاده می کنیم اما اشعه ماوراء بنفش UVA قابل تشخیص نیستند. اشعه ماوراء بنفش UVA طولانی ترین طول موج  و کمترین انرژی نوع اشعه ماوراءبنفش را دارا است  و نوعی است که حداقل ضرر را دارد. اشعه UVB و UVC در نور خورشید است که بیشترین آسیب را ایجاد می کند. در معرض قرار گرفتن این اشعه ها به طور طولانی مدت منجر به آفتاب سوختگی و سرطان پوست خواهد شد. به خصوص اگر شما از ضد آفتاب مناسب استفاده نکنید یا خودتان را زمانی که برای مدت طولانی در خارج هستید، نپوشانید.

حتی اگر یک روز آفتابی ایده آل باشد، باز هم خورشید قوی ترین منبع اشعه ماوراء بنفش در محیط ماست. تشعشعات خورشیدی شامل نور مرئی، تابش گرما و اشعه ماوراء بنفش (UV) است. همانطور که نور مرئی شامل رنگ های مختلفی است که در رنگین کمان آشکار می شوند، طیف اشعه UV به سه دسته نور  UVA، UVB و UVC تقسیم می شود. زمانی که نور خورشید از طریق جو عبور می کند، تمام UVC و قسمت زیادی از  UVB توسط ازن، بخار آب، اکسیژن و دی اکسید کربن جذب می شوند. ولی بخش قابل توجهی از UVA توسط جو فیلتر نمی شوند.

لامپ سیاه

اصطلاح لامپ سیاه به نوع خاصی از لامپ، به طور معمول فلورسنت، با یک پوشش فسفر مخصوص که اشعه ماوراء بنفش را در محدوده UVA منتشر می کند، اشاره دارد.

“تابندگی فسفری” فرآیندی است که به وسیله آن مواد انرژی که درخود ذخیره کرده اند را به صورت نور ملایم نشان می دهند. این ویژگی بیشتر در مواد “درخشان در تاریکی” (مانند اسباب بازی کودکان) مورد استفاده قرار می گیرد، که از طریق گرفتن انرژی نور را جذب می کند و سپس آن را به آرامی در تاریکی و نور کم از خود ساتع می کنند.

 کاربردهای دیگر

نور UV دارای کاربردهای عملی دیگر و منابع مصنوعی است. یک لامپ فلورسنت بدون پوشش فلورسنت نور UV را در محدوده UVC منتشر می کند – نامرئی و بسیار پر انرژی. به مدت طولانی در معرض قرار گرفت این نور، باعث ایجاد آسیب به پوست می شود اما معمولا به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده می شود.

نور UV به طور گسترده ای در موارد  صنعتی و تجاری کاربرد دارد. دیود های UV اشعه ماوراء بنفش یا LED ها در چاپ دیجیتال مورد استفاده  قرار می گیرند، جایی که نور به عنوان مواد چاپی استفاده می شود. لامپ های LED در چراغ های راهنمایی، چراغ های نشانگر در هواپیما و نمایشگرهای  بزرگ ورزشگاه، به دلیل مصرف انرژی کم و اندازه های کوچک آنها استفاده می شود.

منبع (با تلخیص و تصرف):

https://www.hunker.com/13412718/difference-between-black-light-uv-light

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *