اخبار متفرقه

نورپردازی مناسب برای مرغداری ها

نورپردازی مناسب برای مرغداری ها
5/5 - (1 امتیاز)

نورپردازی مناسب برای مرغداری ها : شاید شما مرغ و خروس یا جوجه در منزل خود نگه داری می کنید یا این که مرغداری دارید. در هر صورت باید روشنایی مناسب را برای محیط پرورش مرغ و خروس را فراهم کنید. روشنایی و نور مناسب برای سلامت و ادامه حیات آن ها و تخم گذارید مرغ ها حیاتی است. مقادیر کم و یا بیش از اندازه نور در طول دوره رشد ممکن است باعث ایجاد خسارت شود. کنترل لومن، درجه حرارت و دمای رنگ برای جوجه ها ضروری است. این بدان معنی است که بدون نورپردازی مناسب جوجه ها رشد نکرده و مرغ ها تخم کمتری می گذارند. جالب است بدانید که نوع رنگ نور بسیار مهم است.

مثلا تابش نورهای زرد و سفید با طول موج های بلند از راه جمجمه و پوست جوجه ها وارد بدن آن ها شده و باعث می شود که تخم مرغ و جوجه ها از بین بروند. در گذشته اغلب، لامپ های رشته ای برای روشنایی مرغداری ها استفاده می شد، اما این چراغ های سنتی به دلیل عمر کوتاه، افزایش گرما و هزینه های بالای انرژی دیگر مناسب این کار نیستند.

رنگ لامپ مرغداری

جوجه ها تاریکی و کم نوری را دوست ندارند. پس مهم است که به منظور حفظ سلامت آن ها، شرایط نوری مناسبی تامین شود. لامپ های HID مانند متال هالید (MH) و لامپ های سدیم فشار بالا (HPS) گزینه های قابل اعتماد هنگام ایجاد روشنایی ایده آل برای مرغداری شما می باشند. این چراغ ها قدرتمند هستند، اما اشکالات و معایب خودشان را دارند. به عنوان مثال، اگر آن ها را خاموش کنید دیگر نمی توانید مجددا بدون فاصله آن ها را روشن کنید. بلکه باید صبر کنید تا چراغ ها سرد شوند و بعد اقدام به روشن کردن آن ها کنید.

بر خلاف چراغ های رشته ای که به محض رون شدن گرم می شوند، چراغ های HID مدت زمانی طول می کشد تا گرم شوند. چرخه گرمایش این نوع لامپ می تواند بین 2 تا 10 دقیقه باشد. همچنین، اگر ارتفاع سقف مرغداری زیاد باشد این چراغ ها مناسب نیستند چرا که تولید نور کمی دارند. لامپ های سدیم با فشار بالا نیز ایراداتی دارند. مثلا تولید نور زرد تری دارند که تغییر رنگ باعث ایجاد تحریک در مرغ می شود که به نوبه خود بر خلق و خوی آنها تاثیر می گذارد.

چراغ مطالعه led

فلورسنت های (CCFL)

لامپهای فلورسنت (CCFLs) یکی از گزینه هایی است که می توان برای روشنایی مرغداری ها استفاده کرد. اما این لامپ ها به اندازه فلورسنت های فشرده تولید نور ندارند. حال اگر این لامپ ها فرسوده هم باشند که دیگر تاثیر بدی بر روی مرغ و خروس ها دارد. جوجه ها در دوره رشد خود نیاز زیادی به نور دارند. در طول دوره رشد، سیستم های گوارشی، عصبی، ایمنی و گردش خون جوجه ها تکمیل می شود. پیشرفت می کنند.

لامپ LED مناسب برای مرغداری ها

لامپ LED در این سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دوام خوب و صرفه جویی اقتصادی این محصولات موجب شده است تا مصرف کنندگان استقبال خوبی از این لامپ ها داشته باشند. چراغ های LED می توانند تا 50،000 ساعت عمر مفید داشته باشند. بر خلاف سایر منابع نوری که برای مرغداری ها می توان استفاده کرد، LED ها بسیار مناسبند چرا که طول موج مناسبی داشته و سوسو نمی زنند. از این رو محیطی مناسب برای پرورش جوجه ها فراهم می شود.

منبع با تلخیص و تصرف:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *