مقاله ها

مزایا و معایب نور طبیعی

امتیاز دهید

شاید تصور کنید نورپردازی طبیعی خانه فقط مزیت دارد و هیچ معایبی ندارد. اما با تمام مزیت هایی که نور طبیعی دارد، اگر نورپردازی به صورت درست و اصولی انجام نگیرد، معایبی نیز به همراه خواهد داشت. نورپزدازی بر رنگ خانه تاثیر میگذارد. نورپزدازی همچنین تاثیر مهمی بر احساس راحتی و سلامت شما میگذارد. بهتر از از تمام مزایا و معایب نور طبیعی مطلع شوید، تا بتوانید بهترین استفاده را از آن ببید.

مزایا و معایب نور طبیعی

نور و رنگ طبیعی

تا به حال برایتان سوال پیش آنده که چرا رنگ کاغذ دیواری روی دیوار خانه و مغازه ای که کاغذ دیواری را از آنجا خریده اید تا این حد با هم متفاوت اند؟ جواب شما این است: نورپردازی. بسته به جهت نور و ساعت روز، نور طبیعی حقیقی ترین و واقعی ترین رنگ اشیا را نشان میدهد. نور ظهر، از نور صبح و عصر خنثی تر است؛ به گفته دانشگاه استفنورد نور ظهر، نور شمع را تداعی میکند. برای داشتن بهترین رنگ ها در اتاق های رو به شمال از رنگ های جیغ استفاده کنید، یا رنگ های قرمز یا زرد گرم را به اتاق های رو به شرق اختصاص دهید. استفاده از نور صبح گاهی در اتاق های رو به غرب، رنگ ها را کدر میکند و روی همه چیز سابه می اندازد، بنابرین در کف این اتاق ها از سفید یا رنگ های اشباع شده مات دهنده استفاده کنید. اتاق های رو به جنوب و اتاق هایی با سقف شیشه ای یا روباز با همه رنگ ها جور در می آیند.

استفاده بیش از حد از نور خورشید

اگر چه نور خورشید گرم و فرح بخش است، ولی اشعه UV آن میتواند رنگ ها را محو کند. برای اینکه رنگ فرش ها، تابلو ها و وسایلتان به مرور زمان کدر و کمرنگ نشود، وقت هایی که در اتاق های نور گیر کسی نیست، پرده ها را بکشید.

نور و دمای طبیعی

نور طبیعی، دمای اتاق را بالا میبرد. ممکن است دمای نور طبیعی در روزهای خنک پاییز و زمستان، خیلی مساله مهمی نباشد، ولی در روزهای گرم تابستان که جیوه دما سنج به جوش می آید، ممکن است نظرتان راجع به خورشید عوض شود. از پنجره های دوجداره استفاده کنید که پرتوهای فروسرخ را به بیرون بازتاب میدهند و در عین حال در روزهای سردتر، دمای داخل خانه را حفظ میکنند. میتوانید از پرده نیز استفاده کنید، که البته علاوه بر دما، نور طبیعی را نیز مهار میکند.

بهره وری در انرژی

در هنگام طراحی یا بازسازی خانه، سعی کنید اتاق های شلوغ مثل آشپزخانه را رو به جنوب بسازید تا از نور خورشید در آن فضا ها حداکثر استفاده را ببرید. تهویه حمام و آشپزخانه را رو به بیرون تعبیه کنید تا گرمای تولید شده توسط پنجره ها و اجاق گاز و رطوبت اضافی  که هوا را گرم تر میکند را مهار کنید. پنکه های پایه دار نیاز به تهویه مطبوع و پرده های بسته را کاهش میدهد.

نور طبیعی و شما

همانگونه که نور طبیعی باعث میشود رنگ وسایل خانه تان طبیعی و زیبا جلوه کند، پوست شما را نیز، در مقایسه با نور طبیعی، طبیعی تر، شفاف تر و شاداب تر میکند. نور طبیعی حالتان را بهتر میکند و خستگی س چشم و سردرد را کاهش میدهد. برای همین از نور طبیعی در آزمایشگاه های انرژی تجدید پذیر استفاده میشود. کن لائر، متخصص علم فنگ شویی میگوید: “خانه ای که با نور خورشید روشن میشود، ثروت و سلامتی را جذب میکند و ذهن شما را برای پذیرش فرصت های جدید باز میکند.”

 

منبع (با تلخیص و تصرف):

https://www.hunker.com/13412706/advantages-and-disadvantages-of-natural-lighting

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *