مقاله ها

مقایسه جامع لامپ LED با لامپ کم مصرف و برشماری تفاوت آنها

لامپ کم مصرف
امتیاز دهید

امروزه در پی تغییرات ایجاد شده در قوانین و استانداردهای بهره وری انرژی، لامپ های رشته ای بتدریج به تاریخ می پیوندند و حذف آنها از عرصه مصارف خانگی هرچند به آرامی اما در حال وقوع است، بسیاری از مردم به استفاده از لامپ کم مصرف و یا لامپ LED به عنوان جایگزین روی می آورند. اما ممکن است صرفنظر از شکل ظاهری و قیمت آنها ، از تفاوت های این دو جایگزین لامپ های رشته ای آگاهی نداشته باشید. این دو نوع از لامپ ها بسیار بیشتر از آنچه به نظر می رسد با یکدیگر تفاوت دارند.

بازدهی انرژی: در حالی که هر دو نوع لامپ های کم مصرف و LED مطابق دستورالعمل بازدهی لامپ ها که توسط دولت ها ارائه می شود هستند ، به هیچ عنوان از نظر مصرف انرژی در یک رتبه قرار نمی گیرند. یک لامپ کم مصرف با نور معادل لامپ ۶۰ وات ، ۱۳ وات برق مصرف می کند ؛ در حالی که یک لامپ LED  با نوری به اندازه لامپ ۶۰ وات معمولی ، تنها در حدود ۸ و نیم وات برق مصرف دارد. همچنین لامپ LED شدت نور تولیدی لومن به ازای هر وات مصرفی (واحد اندازه گیری شدت نور) بیشتری نسبت به لامپ کم مصرف دارد. با این که هردو این لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای به مقدار قابل توجهی در میزان مصرف انرژی برق صرفه جویی می کنند ، اختلاف فاحش صرفه جویی در مصرف برق لامپ LED با انواع دیگر لامپ ها ، آن را از نظر میزان بازدهی در صنعت روشنایی بی رقیب ساخته است.

جیوه : همانگونه که می دانید بر خلاف لامپ LED ، لامپ کم مصرف حاوی مقدار اندکی جیوه است. این مقدار جیوه الزاما باعث نمی شود که لامپ کم مصرف خطرناک باشد چون احتمالا جیوه موجود در یک کنسرو ماهی تن بیشتر از آن باشد ، ولی بدان معناست که در صورت شکسته شدن لامپ می بایست با احتیاط رفتار کنید.

عمر لامپ : اگر در پی این هستید که از بین لامپ کم مصرف و LED  یکی را انتخاب کنید باید عمر متوسط مورد انتظار هر یک را بدانید. لامپ هایی که عمر بیشتری دارند کمتر نیاز به تعویض پیدا می کنند و در کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری سهم به سزایی دارند. لامپ های رشته ای با طول عمر متوسط ۱۰۰۰ ساعت به عنوان لامپ با عمر کوتاه شناخته می شوند. در حالی که لامپ کم مصرف می تواند بین ۶ هزار تا ۲۰ هزار ساعت عمر کند ، لامپ های LED قابلیت ماندگاری تا ۵۰ هزار ساعت را هم دارند.

زاویه نوردهی : لامپ های LED و لامپ های کم مصرف برای ساطع کردن نور در جهت های بسیار متفاوت ساخته شده اند. لامپ کم مصرف نور را در تمام جهت ها منتشر می کند ، در حالی که نور لامپ LED تنها در یک جهت مشخص منتشر می شود . جهت پرتو دهی لامپ LED در جایی که نوردهی متمرکز مورد نیاز باشد ایده آل است. هر چند با تعبیه عدسی داخل لامپ LED می توان نوردهی آن را به چند جهته تغییر داد.

دوام : همانگونه که همه ما می دانیم لامپ های رشته ای دارای یک سیم پیچ بسیار شکستنی داخل حباب هستند و در صورتی که با احتیاط حمل نشوند مستعد شکستن و آسیب دیدن هستند. لامپ های کم مصرف و LED از سیم پیچ استفاده نمی کنند ولی از نظر قابلیت تحمل شرایط خاص از جمله مکان هایی که دچار لرزش و یا تکان های شدید هستند با یکدیگر تفاوت دارند. لامپ کم مصرف در مقایسه با لامپ LED شکستنی تر است چرا که تکان های بسیار شدید ممکن است به الکترودهایی که لامپ برای تولید نور از آنها استفاده می کند آسیب برساند. همچنین بخش اعظم لامپ کم مصرف از شیشه ساخته شده و احتمال آسیب دیدن آن بیشتر است. لامپ های LED بسیار محکم تر بوده و در برابر حمل نامناسب مقاوم هستند.

سازگاری با دمای محیط: قبل از اینکه بین لامپ کم مصرف و LED یکی را انتخاب نمایید باید در مورد درجه حرارت مکانی که می خواهید از آنها استفاده کنید فکر کنید. اگر به دنبال لامپی هستید که در محیط سرد به خوبی کار کند LED گزینه مورد نظر شماست. برعکس ، لامپ های کم مصرف در دمای بسیار پایین به خوبی کار نمی کنند ولی در محیط های با درجه حرارت متوسط و گرم عملکرد بسیار بهتری دارند.

خاموش/روشن متناوب : لامپ های کم مصرف و LED ها همچنین در برابر خاموش و روشن شدن های متوالی عکس العمل متفاوتی از خود نشان می دهند. اگر لامپ کم مصرف را زیاد خاموش و روشن کنید احتمال کاهش عمر آن زیاد می شود. در حالی که خاموش و روشن کردن متوالی تأثیری بر عمر مفید لامپ LED نمی گذارد.

انتشار حرارت : تمام منابع نور به نحوی گرما تولید می کنند – حتی LED ها . اما مقدار گرمای تولید شده توسط لامپ های کم مصرف و LED بسیار متفاوت است. در لامپ های LED حرارت در قسمت پشتی لامپ تولید شده و توسط پره های خنک کننده از میزان انتشار گرمای تولیدی تا حدودی جلوگیری می شود. در حالی که LED ها امواج مادون قرمز و ماوراءبنفش تولید نمی کنند ، لامپ های کم مصرف هردو این امواج را تولید نموده و اگر به مدت زمان طولانب روشن بمانند ممکن است خیلی داغ شوند.

قابلیت تنظیم شدت نور: اگر علاقه دارید که امکان تنظیم و تغییر طراحی نور اتاق را داشته باشید ، باید به قابلیت تنظیم شدت نور لامپ هایتان فکر کنید. تنظیم شدت نور لامپ های کم مصرف و LED ها به دلیل عدم وجود سیم پیچ برای تولید نور ، مشکل تر از لامپ های رشته ای است. با این که لامپ های کم مصرف و LED قابل تنظیم هم وجود دارند ولی برای تنظیم شدت نور آنها به طور مناسب نیاز به تهیه کلید دیمر مخصوص خودشان خواهید داشت. از منظر قابلیت تنظیم شدت نوردهی لامپ های LED به دلیل ایجاد نویز کمتر بر لامپ های کم مصرف برتری دارند.

زمان روشن شدن: همانگونه که قبلا مطرح کردیم، لامپ های کم مصرف و LED ها روش کاملا متفاوتی برای تولید نور دارند. تفاوت در فناوری به کار رفته در آنها باعث می شود که یکی از آنها برای رسیدن به مقدار نور قابل مشاهده به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. با این که لامپ های کم مصرف از نظر فنی لامپ های فوری به حساب می روند ولی قبل از اینکه نور تولید شده توسط آنها به میزان قابل رویت برسد نیاز به طی چند مرحله دارند که معمولا حدود ۶۰ ثانیه طول می کشد تا به حداکثر میزان نوردهی خود برسند. برخی LED ها تأخیر ناچیزی به اندازه ۱ ثانیه دارند ولی برای رسیدن به حداکثر نوردهی هیچ تأخیری ندارند و اگر به فوری روشن شدن لامپ های رشته ای عادت کرده اید انتخاب بهتری به نظر می رسند.

آیا چیزی را از قلم انداخته ایم؟ پرسش دیگری در باره گزینه های روشنایی با مصرف کم دارید؟ سؤال های خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع :

https://blog.1000bulbs.com/home/cfls-vs-leds-how-are-they-different

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *