مقاله ها

نورپردازی اتاق هتل

اتاق هتل
امتیاز دهید

نورپردازی در صعنت هتلداری ترکیبی از عوامل زیبایی شناختی و بازدهی و کارآمدی است. اتاق هتل پذیرای تعداد زیادی از افراد مختلف ، با سلیقه های متفاوت و نیاز های مختلف در طی مدت اقامتشان هستند. برای صنعت هتلدای باید نورپردازی به نحوی طراحی گردد که در تمام مدت نور مناسب تأمین گردد و همچنین باید سطوح مختلفی از نور تعبیه شده و همه آن سطوح توسط میهمان قابل تنظیم باشد.

تنظیم نور
اتاق هتل بایست به نحوی طراحی گردد که هنگام کار کردن میهمان به اندازه کافی روشن باشد و هنگام استراحت میهمان نیز فضای راحت و وآرامش بخشی برای وی ایجاد نماید. از آنجا که ایجاد نور مناسب برای کارو استراحت به طور همزمان تقریبا غیر ممکن است ، وجود قابلیت تنظیم نور امری ضروری به نظر می رسد. ساده ترین راه برای دستیابی به این هدف تعبیه چندین چراغ کوچک به جای نصب یک یا دو لوستر بزرگ است. اطمینان حاصل کنید که همه چیز تنها توسط یک کلید کنترل نشود (اگرچه وجود یک کلید کلی جداگانه برای قطع و وصل کل سیستم روشنایی ایده بسیار خوبی است) ، تا بدین وسیله میهمان امکان انتخاب استفاده از تمام روشنایی موجود ، یا بخشی از آن و یا خاموش کردن همه چراغ ها را با توجه به نیاز خود در هر لحظه داشته باشد. گزینه مطلوبی که می توان اضافه نمود نصب یک کلید تنظیم شدت نور است. این کلید به میهمان هتل این امکان را می دهد که به جای خاموش یا روشن کردن چراغ های خاصی در اتاق، میزان شدت نور اتاق را کم و زیاد کند.

حالت نور را طراحی کنید
نورپردازی اتاق هتل صرفا با تنظیم میزان روشنایی و جهت آن به تنهایی کافی نیست. رنگ نور می تواند تأثیر قابل توجهی بر حالت و اتمسفر فضای داخلی اتاق داشته باشد. چراغ های دارای درجه رنگ کلوین بالا نور آبی تری تولید می کنند که برای روز و زمان هایی که میهمان نیاز به فعالیت دارد مناسب هستند. هر چند اگر اتاق هتل فقط از همین چراغ ها داشته باشد ممکن است در پایان روز استراحت کردن برای میهمان در اتاق دشوار باشد. استفاده از چراغ های با رنگ گرم تر هنگام شب می تواند تأثیر نورهای سرد را کم تر کند. چراغ های سفید با رنگ سرد را در لوسترهای وسط اتاق و روی میز کار که در روز احتمال استفاده از آنها بیشتر است ، و چراغ های دارای نور سفید گرم (آفتابی) را در قسمت هایی که در شب استفاده می شوند مانند بالای تخت خواب استفاده نمایید.

بازدهی بالا و تعمیر آسان
بخش عمده ای از انرژی برق مصرفی هتل که در حدود ۳۰ درصد از آن را تشکیل می دهد به تأمین روشنایی آن اختصاص دارد. با کمی سرمایه گذاری در راستای تعویض چراغ های هتل با لامپ های LED ، از آنجا که آنها تا ۹۰ درصد از لامپ های معمولی برق کمتری مصرف می کنند ، می توانید به میزان زیادی در مصرف برق خود صرفه جویی نمایید. همچنین لامپ های LED طول عمر بیشتری داشته و به همین دلیل تا مقدار زیادی از هزینه های تعویض لامپ هم کاسته خواهد شد. با تغییر سیستم نورپردازی به تکنولوژی LED صورتحساب برق مصرفی تابستان هم کمتر خواهد شد چرا که لامپ های LED گرمای بسیار کمتری در مقایسه با چراغ های هالوژن ، لامپ های تنگستن و لامپ های گازی تولید می کنند. مزیت دیگر لامپ های LED برخورداری از شاخص تفکیک نور (CRI) بالا بوده که به واسطه درخشان و لوکس جلوه دادن رنگ دیوارها و پارچه های به کار رفته در اتاق ، موجب تقویت جذابیت و زیبایی طراحی داخلی اتاق می شود.
یکی از روش های کاهش زمان تعویض لامپ های سوخته در اتاق های هتل این است که به جای چراغ ها و لوسترهای سقفی ، بیشتر از چراغ های تعبیه شده در کف اتاق ، چراغ های رومیزی و دیوارکوب برای نورپردازی اتاق استفاده شود. در این نوع چراغ ها دسترسی به لامپ راحت تر بوده و بنابر این پرسنل خانه داری هتل هنگام نظافت روزانه اتاق به راحتی می توانند لامپ های سوخته اتاق را با لامپ های جدید جایگزین نمایند. این در حالی است که قاعدتا برای دسترسی به چراغ های سقفی جهت تعویض لامپ نیاز به نردبان بوده و غالبا توسط پرسنل واحد تاسیسات انجام می شود.
هر گونه سوالی در مورد اینکه چگونه هتل را به خانه دوم برای میهمانان تبدیل کنید را با ما در میان بگذارید.

منبع:
https://blog.1000bulbs.com/home/hotel-guest-room-lighting

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *