مقاله ها

نورپردازی تاکیدی (Accent Lighting)

5/5 - (1 امتیاز)

نورپردازی تاکیدی یا ( Accent lighting ) روشنایی لازم به منظور هایلایت و برجسته کردن یک ویژگی تجسمی مانند یک قطعه و یا اثر هنری یا یک ماده متریال زیبا را فراهم می کند. به همین دلیل گاهی به آن نورپردازی موضعی هنری نیز گفته می شود. این نوع نورها در یک مکان مشخصی نصب می شود. بعنوان مثال می توان به چراغهایی اشاره نمود که روی دیوار و بالای یک تابلوی هنری نصب می‌شوند و یا چراغهایی که بالا و روی دیوارهای سنگی برای نشان دادن بهتر برجستگی‌های روی این دیوارها نصب می‌شوند.

نورپردازی تاکیدی (Accent Lighting)

به طور معمول، از روشنایی چراغ آویز با هدف نورپردازی تاکیدی استفاده نمی شود، گویی همچون نور موجود در یک تصویر است که یک نقاشی را هایلایت و برجسته می کند. با این حال، اگر شما یک کانترتاپ چوبی یا سنگی زیبا داشته باشید، یک وال واشر (Wash Light) باعث می شود تا تُن های متنوعی از مواد متریال به وجود بیاید. چراغ های نقطه ای (Pinpoint lights) نیز می توانند موجب ایجاد درخشندگی در سنگ های برش داده شده یا فلزات جلا داده شده بشوند.

نور پردازی تاکیدی، در واقع نورهای بسیار متمرکزی هستند که هدف اصلی و مهم شان هدایت کردن دید به سمت نقاط کانونی است. نور تاکیدی راهی برای افزودن استایل و احساس به خانه، فروشگاه، دفتر کار  و … شماست.

این نورها می توانند بخش هایی از فضای مورد نظر را که می خواهید نمایش دهید را روشن کنند در حالی که بخش های دیگر در سایه قرار داشته باشند.

از نور تاکیدی می توانید برای کارهای هنری، نمایش قفسه کتاب، تکه ای از مبلمان، کلکسیون ها و بخش هایی از معماری خانه تان استفاده کنید.

ویژگی مهم نور تاکیدی این است که فضایی فریبنده ایجاد می کند و به همین دلیل احساس تاثیرگذاری و اهمیت تصاویری که به نمایش گذاشته شده اند را تداعی می کند.

نورپردازی تاکیدی برای موزه ها، ساختمان های تاریخی و نمایشگاه های هنری نیز کاربرد دارد. چراغ های دیوارکوب و چراغ های آویز برای طراحی نور تاکیدی گزینه بسیار مناسبی هستند. این نوع چراغ ها با سایزهای مختلفی که دارند به شما در برجسته کردن تکه های کوچک یا بزرگ آثار هنری کمک می کنند.

نورهای نقطه ای مثل هالوژن ها اغلب برای نورپاشی بر سطح دیوار استفاده می شوند (زمانی که شما تمام یک دیوار را با نور روشن و درخشان می کنید.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *