مقاله ها

چگونه در صورت بی دقتی و بی توجهی به نکات لازم، سلامت شما میتواند با روشنایی LED آسیب پذیر شود؟!

امتیاز دهید

این روزها طیف گسترده ای از چراغ های LED در بازار وجود دارد. تکنولوژی لامپ های LED مانند بسیاری از کالاهای دیگر از سرعت رشد بسیار زیادی برخوردار است. حال ممکن است در این میان، افراد سودجو به دنبال کسب منفعت از این تکنولوژی باشند و از این رو اقدام به تولید لامپ های تقلبی و بی کیفیت کنند. بنابراین در زمان خرید لامپ LED می بایست مختصر اطلاعاتی را دارا باشید تا بتوانید لامپ LED با کیفیت و سالمی را خریداری کنید. در غیر این صورت روشنایی LED میتواند سلامت شما را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه در صورت بی دقتی و بی توجهی به نکات لازم، سلامت شما میتواند با روشنایی LED آسیب پذیر شود؟!

  • کیفیت نور خروجی یا شاخص نمود رنگ (CRI)

هنگام خرید LED ها، یک راه تشخیص برای دریافت یک نور سالم، این است که نگاهی به CRI داشته باشید. کیفیت نور خروجی یا شاخص نمود رنگ (CRI) فاکتور خوبی برای تشخیص سلامت لامپ است. نور خورشید استاندارد و طلایی است و دارای CRI 100 می باشد. بنابراین لامپی مناسب است که نزدیکترین شاخص را به نور خورشید داشته باشد. پس در هنگام خرید به CRI لامپ حتما توجه کنید. زیرا یک لامپ با CRI پایین، قادر نیست تا رنگ اشیا را به خوبی نمایش دهد و در این صورت است که شما از خریدتان حتما پشیمان خواهید شد.

  • دمای رنگ نور(CCT)

این دما به معنی دمای نور در درجه کلوین می باشد. رنگ نور لامپ ها را با عددی موسوم به دمای رنگ نور، بیان می کنند. مثلا عدد ۳۰۰۰ کلوین یا همان ۳۰۰۰K، مربوط به نورهای نزدیک به نور خورشید است. پس کاملا مشخص است که لامپی مناسب و استاندارد است که بیشترین نزدیکری را به نور خورشید داشته باشد.

  • ولتاژ ورودی

ولتاژ ورودی در واقع ولتاژی است که لامپ با آن روشن می شود. معمولا شرکت سازنده با توجه به نوسانات برق، معمولا لامپ ها را به گونه ای می سازد که با یک محدوده ولتاژ، بتواند کار کند. محدوده این ولتاژ ورودی معمولا ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت است.

  • راندمان لامپ بر حسب Lm/W

این هم معیاز مناسبی برای تشخیص لامپ سالم و اصل است. راندمان و بهره وری لامپ به این معناست که لامپ به میزان برقی که مصرف میکند نوردهی مناسب و مفید داشته باشد. این فاکتور با واحد لومن بر وات بیان می شود. یک این که لامپ به ازای هر وات مصرف برق، چند لومن نور می دهد؟! براین اساس هرچه این نسبت بیشتر باشد، این معنی را می دهد که شما برای روشنایی بیشتر، پول کمتری می پردازید.

منبع با تلخیص و تصرف:

https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2016/10/23/near-infrared-led-lighting.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *