مقاله ها

آیا خرید لامپ های کم مصرف مقرون به صرفه است؟

امتیاز دهید

 

به نظر می رسد باید با این واقعیت روبرو شویم که با ادامه تغییرات در استانداردهای بهره وری انرژی ، لامپ های رشته ای قدیمی برای بقا دست و پا می زنند. هرچند خود لامپ های رشته ای غیر قانونی نیستند ولی استفاده از آنها در دستورالعمل های ایمنی و استقلال انرژی (EISA) که در سال ۲۰۰۷ تدوین شد به میزان قابل ملاحظه ای محدود شده است. این دستور العمل که در کنگره به تصویب رسیده مقرر کرده است که مصرف انرژی لامپ ها بایست ۲۵ درصد کاهش یابد. براساس گزارش های دپارتمان انرژی ایالات متحده ، خانواده ها تنها در صورت رعایت کردن این استاندارد ها می توانستند در طی سال ۲۰۱۵ ، تا ۶ میلیارد دلار صرفه جویی نمایند. در این نوشتار به شما نشان خواهیم داد که چرا تغییر رویکرد به سمت تجهیزات روشنایی کم مصرف ارزش وقت گذاشتن دارند و چطور می توانید از این طریق در هزینه های خود صرفه جویی نمایید.

چراغ های LED  و لامپ های کم مصرف

برای مدت بیش از صد سال ، لامپ های رشته ای تنها منبع تامین نور در لوسترهای خانگی بوده اند. قیمت مناسب آنها و شکل ظاهری کلاسیک آنها باعث شده که بسیاری از مردم برای امتحان کردن لامپ های LED  و لامپ های کم مصرف (فلورسنت فشرده) دچار تردید شوند. هر چند که این لامپ ها نه تنها با شرایط و پیش نیازهای دستورالعمل EISA مطابقت دارند ، بلکه برای تولید روشنایی یکسان با لامپ های رشته ای ، توان کمتر و در نتیجه انرژی الکتریسیته کمتری مصرف می کنند.

لامپ های کم مصرف در واقع نمونه فشرده شده لامپ های فلورسنت یا همان لامپ های مهتابی هستند که معمولا در ادارات و انبارها دیده ایم. به عنوان مثال لامپ کم مصرف به اندازه تقریبا یک چهارم لامپ رشته ای مشابه خود توان مصرفی داشته و تا ۸۵ درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. همچنین لامپ های کم مصرف با عمر میانگین هزار ساعت ، تا ده برابر بیش از لامپ های رشته ای عمر می کنند. برخی از شما ممکن هست استفاده از این لامپ ها در لوسترهایی که حباب لامپ آنها پیداست را به دلیل شکل مارپیچی آنها به تعویق انداخته باشید ، ولی نگران نباشید. لامپ های کم مصرف امروزه در شکل ها و طرح های متنوع عرضه شده و حتی در اشکال مشابه لامپ های رشته ای هم تولید می شوند.

لامپ های LED  به علت مصرف اندک انرژی به محبوبیت فزاینده ای در نورپردازی اماکن مسکونی گرفته تا روشنایی خیابان ها دست یافته اند. این لامپ ها نه تنها تا ۸۵ درصد انرژی کمتری مصرف می کنند ، بلکه به دلیل عدم وجود سیم پیچ در آنها تا ۲۵ الی ۳۰ سال ماندگاری دارند. علیرغم اینکه لامپ های LED  هنوز در قفسه گران قیمت ها قرار دارند ، به دلیل صرفه جویی در مصرف انرژی در دراز مدت بهای پرداختی اضافه را جبران می کنند.

چقدر پول صرفه جویی می کنید؟

با استفاده از لامپ های دارای مصرف بهینه چه مبلغی صرفه جویی می شود؟ این موضوع بستگی به آن دارد که شرکت برق محل زندگی شما بابت هر کیلو وات ساعت چقدر از شما دریافت می کند و این که لامپ های شما چند وات هستند؟ با اعمال یک فرمول ساده می توانید محاسبه کنید که لامپ های فعلی شما چقدر برق مصرف می کنند و تخمین بزنید که با جایگزین نمودن آنها با لامپ های بهینه تر ، سالیانه چقدر در هزینه برق مصرفی صرفه جویی خواهید نمود.

فرض کنیم که شما در منزل خود از ۴۰ لامپ ۶۰ وات رشته ای استفاده می کنید. همچنین فرض کنیم که شما سالیانه ۲۰۰۰ ساعت از سیستم روشنایی خود استفاده نموده و بابت هر کیلو وات ساعت ۵۰ تومان پرداخت می کنید.

۴۰(تعداد لامپ ها) × ۶۰ (توان لامپ) = ۲۴۰۰ وات (کل توان مصرفی)

۲۴۰۰ ÷ ۱۰۰۰ = ۲٫۴ کیلووات

۲٫۴ × ۲۰۰۰ (ساعت های استفاده سالانه) = ۴۸۰۰ کیلووات ساعت

۴۸۰۰ کیلووات ساعت × ۵۰ تومان (بهای هر کیلووات ساعت) = ۲۴۰۰۰۰ تومان در سال

حال در نظر بگیریم که شما لامپ های قدیمی خود را با لامپ کم مصرف ۱۴ وات که معادل لامپ رشته ای ۶۰ وات نور دارد تعویض می کنید. با فرض شرایط مشابه از قبیل ساعت های استفاده شده و بهای برق مصرفی ، محاسبات ما به شکل زیر خواهد شد:

۴۰ (تعداد لامپ ها) × ۱۴ (توان هر لامپ) = ۵۶۰ وات

۵۶۰ ÷ ۱۰۰۰ = ۰٫۵۶ کیلووات

۰٫۵۶ × ۲۰۰۰ (ساعت های استفاده سالانه) = ۱۱۲۰ کیلووات ساعت

۱۱۲۰  کیلووات ساعت × ۵۰ تومان (بهای هر کیلووات ساعت) = ۵۶۰۰۰  تومان در سال

همان طور که ملاحظه می کنید ، اختلاف هزینه سالانه استفاده از لامپ های رشته ای (۲۴۰ هزار تومان) در مقایسه با هزینه برق مصرفی جایگزین های پربازده (با هزینه سالانه ۵۶ هزار تومان) قابل توجه است. همچنین با توجه به عمر مفید کمتر لامپ های رشته ای در مقایسه با لامپ های کم مصرف و لامپ های LED ، هزینه تعویض و جایگزینی لامپ های سوخته هم به هزینه های سالانه شما اضافه خواهد شد. با وجود  این که جایگزین کردن همه لامپ های قدیمی با لامپ های کم مصرف در ابتدا هزینه بیشتری به شما تحمیل خواهد نمود ، ولی در طولانی مدت به علت مصرف کمتر انرژی ، نه تنها قیمت گران تر آنها جبران شده ، بلکه مبلغ صرفه جویی شده توسط آنها بیش از آن هم خواهد شد.

هرگونه پرسش در رابطه با راه حل های مصرف بهینه انرژی را با ما در قسمت نظرات مطرح نمایید.

منبع :

https://blog.1000bulbs.com/home/do-energy-efficient-light-bulbs-save-money

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *