مقاله ها

اجزای لامپ های فلورسنت

امتیاز دهید

لامپ های فلورسنت در منازل، ادارات، کارگاه های صنعتی و گاراژ ها یافت می شوند. در اکثر موارد لامپ های فلورسنت فشرده (لامپ های کم مصرف) جایگزین لامپ های رشته ای در خانه های ما شده اند. با وجود تفاوت ظاهری، لامپ های فلورسنت به روش مشابه تولید می شوند. لامپ های فلورسنت شبیه به لامپ های نئونی هستند که در فروشگاه های بزرگ و در تابلوها می بینیم. اجزای لامپ های فلورسنت موضوع بحث این مقاله است؛ لطفا با آماتیس همراه باشید.

اجزای لامپ های فلورسنت

تیوب

تیوب گاز را نگه می دارد. لامپ های فلورسنت قدیکی لوله های استوانه ای شکل بودند. لامپ های فلورسنت فشرده، CFL ها، لوله هایی نیمه خمیده که مانند “U” خم شده اند هستند و یا به شکل لامپ های رشته ای وجود دارند. در “لامپ های نئون”، لوله ها به شکل گرافیکی یا کلمات خم می شوند.

پوشش فسفر

داخل لوله با مواد فسفری پوشانده شده است. نوع پوشش فسفر بر رنگ نور که از لوله منتشر می شود، تاثیر می گذارد. در “لامپ های نئون” همیشه یک پوشش فسفری وجود ندارد، زیرا گاز موجود در آن می تواند رنگ های مختلف به خود بگیرد.

گاز

گاز داخل لوله بخار جیوه و برخی گازهای غیر مستقیم مانند نئون، آرگون یا زنون است. گاز باعث ساتع شدن فوتون می شود. هنگامی که ولتاژ اعمال می شود، اتم های گاز یونیزه فعال می شوند و انرژی حرارتی را به صورت فوتون  ساتع می کنند. فتون که توسط یون های جیوه منتشر می شوند در محدوده اشعه ماوراء بنفش قرار دارند. محدوده اشعه ماوراء بنفش برای چشم انسان قابل مشاهده نیست، اما این فوتون های ماورای بنفش به پوشش فسفر برخورد می کنند و سپس روشن و قابل دیدن می شوند.

الکترود

لامپ های  فلورسنت دارای دو مجموعه الکترود (در دو هر انتهای یک لوله) هستند که از طریق دو پایه فلزی کوچک که خارج از لوله قابل مشاهده هستند، به پایه وصل می شوند. الکترود ها در CFL ها پنهان شده اند و در پایه پیچ هستند. CFL ها نیز می توانند بدون الکترود ساخته شوند. در این مورد، به  گاز فشار پایین و نوردهی تکیه می کنند.

بالست

بالست در واقع یک منبع تغذیه است و در دو نوع مغناطیسی و الکترونیکی وجود دارد. بالست الکترونیکی فقط در وسایل جدیدتر یافت می شود. آنها به عنوان یک باطری به اندازه  نوع مغناطیسی گرم نمی شوند . با این حال، باطری مغناطیسی عموما طول عمر طولانی تر دارند. در حالی که باطری های الکترونیکی و مغناطیسی عملا عملکرد مشابهی را انجام می دهند، قابل تعویض نیستند. برای تغییر نوع بالست، به عنوان مثال اگر شما ترجیح می دهید نویز کم تری داشته باشید ، باید تجهیزات ثابت را جایگزین کنید.

پایه ها

پایه ها می توانند به عنوان بخش اصلی و یا تزئینی باشند، اما در هر صورت برای نصب و محکم شدن لوله و بالست مورد استفاده قرار می گیرند . همچنین این اتصالات به یک منبع برق، مانند سیم کشی برق یا باتری، متصل می شود.

استارتر

تجهیزات روشنایی فلورسنت قدیمی تر دارای استارتر هستند که سیلندر های کوچک فلزی هستند. استارتر به منظور تأخیر در آوردن برق به داخل تیوب گاز مورد استفاده قرار می گرفت.

 

منبع (با تلخیص و تصرف):

https://www.hunker.com/12003793/parts-of-fluorescent-lights

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *