مقاله ها

تفاوت بین لامپ کم مصرف و لامپ کاتد سرد

تفاوت لامپ کم مصرف و کاتد سرد
امتیاز دهید

تفاوت لامپ کم مصرف و کاتد سرد : این روزها تقریبا همه مردم لامپ با لامپ های کم مصرف آشنایی دارند. حتی اگر با نام صحیح آن آشنایی نداشته باشند آن را از شکل مارپیچی حباب و پایه سفید رنگ آن تشخیص می دهند. اما اگر از شما بپرسم لامپ فلورسنت کاتد سرد یا CCFL چیست آیا می توانید با اطمینان پاسخ دهید؟ اگرچه لامپ های کم مصرف و کاتد سرد از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت دارند ولی با یکدیگر تفاوت هایی دارند و هریک مزایا و معایب خود را دارند. در این نوشتار به بیان تفاوت های لامپ کم مصرف و کاتد سرد پرداخته و به شما کمک می کنیم که با توجه به نیاز های نور پردازی خود از بین آنها یکی را انتخاب کنید.

کاتد سرد و کاتد گرم چیست

قبل از هر چیز ، با وجود اینکه لامپ کم مصرف و لامپ کاتد سرد هردو از بالاست (ترانس) و کاتد برای تولید نور استفاده می کنند، حرارت و نوع و ماندگاری کاتد های آنها با یکدیگر متفاوت هستند. شناخته شده ترین نوع لامپ فلورسنت از نوع کاتد گرم هستند که اغلب مردم آنها را با نام لامپ مهتابی می شناسند. در لامپ های مهتابی استاندارد کاتد از یک رشته بسیار نازک تنگستن ساخته شده که هنگام روشن شدن لامپ تا دمای ۴۸۰ درجه سانتیگراد یا بیشتر داغ می شود. داغ شدن کاتد باعث رها سازی الکترون ها و تحریک جیوه موجود در حباب لامپ می گردد که موجب تولید اشعه ماوراء بنفش و در نهایت منجر به ایجاد نور مرئی می شود. تآخیر ۳۰ ثانیه ای لامپ فلورسنت برای رسیدن به نوردهی کامل به دلیل همین فرایند واکنشی است که لامپ برای تولید نور استفاده می کند.

از سوی دیگر ، کاتد مورد استفاده در لامپ کاتد سرد توسط سیم پیچ گرم نمی شود و کاتد موجود در آن برای گرم شدن به سیم پیچ احتیاج ندارد. این کاتد ها به شکل یک انگشتانه کوچک فلزی هستند که تا دمای ۱۰۰ درجه ساننتیگراد گرم می شوند و همانطور که می بینید به هیچ عنوان سرد نیستند اما در مقایسه با دمای ۵۰۰ درجه کاتدهای گرم ، به میزان قابل ملاحظه ای سردتر هستند.

زمان شروع و روشن/خاموش شدن

در حالی که لامپ های مهتابی هنگام روشن شدن دارای تأخیر ۳۰ ثانیه یا بیشتر هستند ، لامپ های کاتد سرد فوری روشن شده و بلافاصله به حداکثر نوردهی می رسند. این بدان علت است که فرایند گرم شدن لامپ کاتد سرد بسیار سریع تر بوده و به دمای کمتری برای دستیابی به حداکثر نوردهی نیاز دارند. ساختار انگشتانه ای فلزی کاتد در لامپ کاتد سرد نیز بسیار محکم تر از سیم پیچ ظریف به کار رفته در لامپ فلورسنت معمولی است و توانایی تحمل ولتاژ ۵ برابر را دارد. به همین دلیل است که لامپ های فلورسنت و لامپ های کاتد سرد عکس العمل متفاوتی در مقابل خاموش/روشن شدن متوالی از خود نشان می دهند.

اگر برایتان پیش آمده که لامپ فلورسنت شما زودتر از آنچه انتظار داشتید سوخته است امکان دارد که در مدت زمان کوتاهی به دفعات متعدد خاموش و روشن شده باشد. کاتد ضعیف تر لامپ های فلورسنت معمولی توانایی تحمل افزایش ولتاژ ناگهانی را ندارد. این مسأله لامپ های کاتد سرد را برای استفاده در تابلو های چشمک زن و اماکن اقامتی که چراغ آنها به دفعات زیاد روشن و خاموش می شود ایده آل می سازد.

تنظیم شدت نور

شکی نیست که فناوری لامپ فلورسنت با قابلیت تنظیم شدت نور طی سال های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است و همچنان رو به جلو حرکت می کند ، ولی هنوز تفاوت شایانی بین قابلیت تنظیم لامپ های فلورسنت معمولی و لامپ کاتد سرد وجود دارد. همانطور که قبلا بیان شد کاتد به کار رفته در لامپ فلورسنت معمولی باید برای تولید نور بایست به دمای بسیار زیادی برسند.

کم کردن شدت نور لامپ فلورسنت نیازمند کاهش ولتاژ دریافتی از بالاست بوده که موجب کاهش دمای کاتد می گردد و به همین دلیل است که لامپ فلورسنت معمولی قابلیت تنظیم شدت نور را ندارد. اینجاست که دمای کمتر کاتد در لامپ کاتد سرد به عنوان یک مزیت برای آن به شمار می رود. لامپ های کاتد سرد دارای قابلیت تنظیم شدت نور برای تولید نور قابل مشاهده به دمای کمتری نیاز دارند و به همین دلیل می توان شدت نور تولیدی را تا حد ۵ درصد نور اصلی انها کاهش داد.لامپ های فلورسنت معمولی هرچند در حال پیشرفت هستند ولی تنها در حد ۲۰ درصد قابلیت کاهش نور دارند.

طول عمر مفید

حال که متوجه شده اید که کاتد به کار برده شده در لامپ کاتد سرد مقاومت بیشتری نسبت به سیم پیچ به کار رفته در کاتد لامپ فلورسنت معمولی دارد جای تعجب ندارد که لامپ های کاتد سرد عمر مفید بسیار بیشتری داشته باشند. در صورت استفاده مناسب ، لامپ فلورسنت معمولی با توجه به رتبه بندی آن بین ۸ هزار تا ۱۵ هزار ساعت عمر می کند. در حالی که لامپ کاتد سرد با طول عمر مفید تحسین برانگیز تا ۲۵ هزار ساعت به اندازه برخی LED های موجود در بازار دارند.

با توجه به تمام اطلاعات بیان شده ، انتخاب از بین لامپ فلورسنت و لامپ کاتد تا اندازه زیادی به این موضوع که برای چه منظوری می خواهید از آنها استفاده کنید بستگی دارد. اگر به دنبال لامپی هستید که بتواند دمای سرد محیط را تحمل کند، به دفعات زیاد خاموش و روشن شود ، یا قابلیت تنظیم شدت نور داشته باشد ، لامپ کاتد سرد بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. هرچند لامپ های کاتد سرد با توان پایین تر عرضه شده و در مقایسه با لامپ فلورسنت با توان مشابه مقدار نور کمتری تولید می کنند که حداکثر قابلیت تولید نور به اندازه لامپ رشته ۱۵۰ وات را داند. به هر حال لامپ های کم مصرف بسیار مقرون به صرفه بوده و به شما برای کاهش هزینه برق مصرفی کمک شایانی می نمایند.

هر پرسشی در رابطه با لامپ های کاتد سرد و کاتد گرم دارید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

3 دیدگاه در “تفاوت بین لامپ کم مصرف و لامپ کاتد سرد

  1. محمد گفت:

    سلام میخواستم بدون اگه لامپ کاتد سرد بسوزه چطور میتونیم تستش کنیم و از سلامتش یا سوختنش مطمن شیم؟ ایا با مولتی متر میشه تست سلامت انجام داد؟

    1. شرکت آماتیس گفت:

      سلام این لامپ ها مقاومت زیادی دارن با اهم متر اگر تست کردین و مقاومت بی نهایت بود ینی سوخته ولی اگر عدد بالایی بود، سالمه

  2. yghl گفت:

    سلام میخواستم بدون اگه لامپ کاتد سرد بسوزه چطور میتونیم تستش کنیم و از سلامتش یا سوختنش مطمن شیم؟ ایا با مولتی متر میشه تست سلامت انجام داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *