مقاله ها

نورپردازی کاری (Task Lighting)

نورپردازی کاری (Task Lighting)
5/5 - (1 امتیاز)

نورپردازی کاری نوعی نورپردازی است که با روشن کردن منطقه هدف خاصی به شما کمک کند تا در حین انجام کارها به وضوح آن نقطه یا منطقه مورد نظر را ببینید.

نورپردازی کاری (Task Lighting)

نورپردازی کاری در واقع نوعی روشنایی متمرکز است که برای روشن تر کردن فضاهای کاری (مکان های خاص برای انجام وظیفه ای مشخص) استفاده میگردد. و صرفا خاص محیط های کاری بیرون منزل نیست؛ این مناطق میتوانند شامل فضاهای کاری درون منزل به ویژه آشپزخانه نیز شوند.

به طور کلی نورپردازی کاری اشاره به نورهایی دارد که برای انجام یک کار خاصی و به موضع خاصی تابانده می‌شوند. بعنوان مثال چراغ های نصب شده بالای سینک ظرفشویی، چراغهای کارگذاشته شده زیر کابینت ها و چراغهای قرار داده شده روی میز مطالعه با هدف روشن نمودن فضای روی میز از جمله این نورها هستند.

اگر شما میخواهید چراغ آویز خود را برای کمک به تامین روشنایی مورد نیاز برای انجام کارها و وظایف روزمره آشپزخانه مانند کار با چاقو یا ورق زدن و مطالعه صفحات کتاب آشپزی تان بکار گیرید، به چراغ آویزی نیاز خواهید داشت که نور را به پایین توزیع می کند؛ این چراغ آویز باید ترجیحاً به صورت “پایین باز” و یا شفاف باشد تا بتواند بالاترین درجه ممکن از نور و روشنایی را به بیرون تابانده و حداکثر روشنایی ممکن را فراهم سازد.

در عین حال این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که چراغ آویزِ پایین باز با لامپ های خیلی قوی می تواند مانند یک نورافکن آزاردهنده ایجاد مزاحمت کند. اگر شما چراغ آویزی نصب کرده اید که نور آن بسیار شدید و سنگین است، حتماً به فکر استفاده از یک لامپ با خروجی پایین تر باشید و یا حداقل یک دیمر نصب کنید تا روشنایی های اذیت کننده را تعدیل کرده و امکان به پایان رساندن امور و کارهای روتین فراهم آید.

توصیه هایی برای روشنایی در محل کار

موارد قابل توجه در بهینه سازی نوری محل کار عبارتند از:

۱- روشنایی در محل کار باید انعطاف پذیر و مقرون به صرفه باشد..

۲- کاربری منعطف ، صرفه جویی در انرژی و ارگونومیک بودن باید با فن آوری های مدرن روشنایی مطابقت داشته باشد. امروزه با وجود لامپ ها و چراغ های LED می توان شدت نور را به میزان زیادی کنترل نمود.

مهمترین معیار نورپردای محل کار، وظایف کاری مربوط است که تاثیر مهم و مستقیمی برای انتخاب روشنایی مناسب دارد.

سطح نور مناسب برای محل کار موجب جلوگیری از خستگی و عدم تمرکز می شود. با استفاده از انواع چراغ های ال ای دی که در بازار وجود دارد می توان سطح نور مناسب را برای دفتر یا محیط کاری فراهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *