مقاله ها

چه نوع نوری باعث رشد سریعتر گیاهان میشود؟

امتیاز دهید

نور خورشید تمام نور مورد نیاز برای رشد گیاهان را فراهم می کند اما ممکن است پرورش دهندگان گلخانه ای برای تعیین نوری که سبب رشد بهتر گیاه می شود ، دچار مشکل شوند . گیاهان از همه طیف نور برای فتوسنتز استفاده می کنند، اما برخی رنگ ها سبب رشد بهتر گیاهان می شوند. شدت نور نیز بر فتوسنتز تاثیر می گذارد. خوشبختانه پرورش دهندگان گلخانه ای به راحتی می توانند یاد بگیرد که چه نوع نور سبب رشد سریع گیاهان می شود.

چه نوع نوری باعث رشد سریعتر گیاهان میشود؟

توضیح اولیه

خورشید نور مورد نیاز گیاهان را با طیف گسترده ای از نورهای قرمز تا بنفش فراهم می کند و گیاهان از همه این نور برای رشد استفاده می کنند. با این حال، طبق گفته شرکت Gardener’s Supply ، رنگ های مختلف از نور، باعث تحریک رشد به درجات مختلف میشود. برای مثال، نور قرمز گل های گیاهان را می سازد؛ یک بنفش آفریقایی نمی تواند بدون نور قرمز شکوفا شود. در همین حال، نور آبی رشد گیاه را تحت تاثیر قرار میدهد بنابراین گیاهان – به ویژه گیاهان کوتاه و شاخ و برگ دار – بدون این نور قد نمی کشند.

چگونگی کار

اکثر گیاهان سبز هستند چرا که سبز برای رشد، نور سبز را جذب می کنند و همین نور را بازتاب می دهند و باعث می شود آنها سبز دیده شوند . یک مقاله منتشر شده در مجله Lansing دانشگاه ایالتی میشیگان توضیح می دهد که کلروفیل، تبدیل انرژی نور خورشید به فرآیند فتوسنتز را انجام می دهد. خورشید مخلوطی از نور آبی و قرمز را بیشتر میفرستد. در نتیجه، کلروفیل نور قرمز بیشتری نسبت به نور آبی را جذب می کند تا سبب رشد گیاه شود.

تاثیر نور قرمز

با توجه به یافته های  David Trinklein، استاد دانشکده علوم گیاهان دانشگاه Missouri ، گیاهان از نور قرمز نسبت به هر رنگ نور دیگر، بیشتر استفاده می کنند. گیاهان، به خصوص گیاهان گلدار، نیاز به نور قرمز برای فتوسنتز دارند. بر اساس تحقیقات شرکت  Gardener’s Supply ، گیاهان هنگامی که در معرض نور قرمز قرار می گیرند، رشد سریعتری پیدا می کنند و  بلند و نازک می شوند و به راحتی گل می دهند که به این معنی است که گیاهان در نور قرمز به سرعت رشد می کنند.

 تاثیر نور آبی

پس از قرمز، آبی مهم ترین رنگ در بهبود رشد گیاه است. این  نور به خصوص برای رشد برگ و پوشش گیاهی مفید است. با این حال، شرکت Gardener’s Supply هشدار می دهد که یک گیاه در معرض نور آبی ممکن است بیش از حد رشد کند. بهتر است نور آبی برای بوته های کوتاه و گیاهان با شاخ و برگ که گل نمی دهند استفاده شود. تمام گیاهان می توانند از نور آبی و همچنین طیف نور سایر رنگ ها استفاده کنند.

مقدار نور

گیاهان نیز به مقدار خاصی از نور یا شدت نور نیاز دارند. در تابستان گیاهان بیشترین نور خورشید را دریافت می کنند. برعکس، کمترین میزان دریافت نور خورشید توسط گیاهان در زمستان است. نور اجازه میدهد تا گیاهان فتوسنتز شوند، به این معنی که آنها در تابستان سریع رشد می کنند و یا در معرض فراوانی نور محیط داخلی قرار می گیرند.

پیشنهاد کارشناس

پرورش دهندگان داخل سالن باید لامپ های صحیح برای گیاهان خود خریداری کنند. شرکت Gardener’s Supply میگوید که لامپ های فلورسنت پر از طیف نور گرم و سرد است که  واقعا به نور خورشید شبیه است. بسیاری از گیاهان – به ویژه نهال ها – از طیف کامل نور استفاده می کنند. لامپ های رشته ای که استفاده رایج تری دارند، مقدار کمی نور آبی تولید می کنند. Trinklein می گوید گاهی اوقات این لامپ ها با حرارت خود گیاهان را می سوزانند. لامپ های فلورسنت دو تا سه برابر نور لامپ های رشته ای را تولید می کنند. پرورش دهندگان می توانند لامپ های سرد که نور آبی یا لامپ های گرم که نور قرمز تولید می کنند را تهیه کنند. به توصیه شرکت Gardener’s Supply بهتر است هر دو به طور همزمان استفاده شوند.

منبع (با تلخیص و تصرف) :

https://www.hunker.com/13427619/what-type-of-light-makes-plants-grow-faster

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *