مقاله ها

تفاوت میان نور طبیعی و مصنوعی

3.7/5 - (10 امتیاز)

منابع نور میتوانند طبیعی و مصوعی باشند. خورشید منبع اولیه نور طبیعی است و لامپ ها منابع نور مصنوعی هستند. نور نوعی انرژی الکترورمغناطیسی است. در مورد نور طبیعی این انرژی مستقیما از خورشید گرفته میشود و در مورد نور مصنوعی، این انرژی از منابع دیگری تامین میشود. صرف نظر از منبع، نور تاثیر به سزایی در زندگی مان دارد.

نور قدرتمند ترین منبع نور است

ویژگی های نور طبیعی

طیف نور کامل بهترین گزینه برای پرورش گیاهان است.

نور طبیعی خود به خود تولید میشود و طیفی از رنگ ها را دارد. این رنگ ها همان طیف مرئی نور هستند که ما هر روزه میبینیم. این طیف رنگ، در یک انتها، در برگیرنده نور با طول موج های کوتاه و نزدیک به بنفش است، و در انتهای دیگر طول موج های بلند را در بر میگیرد که نزدیک به قرمز هستند. به این طول موج ها، به ترتیب، فرابنش و فروسرخ میگوییم، که برای ما نامرئی هستند. طیف کامل نور که از منبع اولیه نور تولید میشود، برای زندگی جانوران و گیاهان بر روی زمین، بهترین گزینه است. گیاهان و جانوران از نور خورشید تغذیه میکنند و در طول شب و تاریکی، سلول های آنها بازسازی میشوند. برای انسان نیز، قرار گیری در مقابل نور معتدل خورشید، آنهم برای مدتی مناسب و محدود، میتواند مفید باشد.

چشمه نور طبیعی

از فواید نور خورشید برای انسان میتوان به افزایش انرژی و کارایی متابولیسم، تقویت قوای ایمنی و ساخت ویتامین D اشاره کرد. همه این فواید، برای بدن انسان ضروری هستند. از طرف دیگر قرار گیری بیش از حد در برابر نور خورشید، تاثیرات منفی زیادی بر روی ارگانیسم های زنده دارد. مثلا اشعه های فرابنفش میتوانند منجر به سرطان پوست و یا  آب مروارید چشم شود، و همچنین به بافت پوست آسیب برساند. برای گیاهان، نیاز به نور و تاریکی، در ایجاد تعادل در زندگی سلولی، و رشد و بازسازی سلول ها، امری ضروری است. البته نور خورشید از این لحاظ میتواند مضر باشد که ما نمیتوانیم آنرا مناسب با نیاز خودمان تعدیل کنیم.

چشمه نور مصنوعی

نوری ساخته دست بشر است که از منابعی به غیر از خورشید تولید میشود. اگر منبع دیگری به جز خورشید برای روشنایی نداشتیم، زندگی مان با مشکلات زیادی مواجه میشد. یکی از مهمترین مزایای آن این است که میتوانیم آنرا مبتنی بر نیازهایمان تنظیم و کنترل کنیم. میتوان شدت، مقدار و کیفیت نور مصنوعی را متناسب با شرایط کنترل کرد. البته طیف رنگ و طول موج های نور مصنوعی به گستردگی و تنوع نور طبیعی نیست. بنابرین، فواید نور طبیعی را ندارد. از آنجا که نور مصنوعی، کیفیت کمتری نسبت به نور طبیعی دارد، تاثیر آن بر روی زندگی گیاهی و جانوری، به سزا نیست. گیاهان و جانورانی که برای مدت های طولانی در معرض نور مصنوعی قرار میگیرند، ضعیت سلامتی ضعیف تری دارند، و این امر منجر به تضعیف و مرگ سلولی میشود.

تفاوت میان نور طبیعی و مصنوعی

همه موجورات زنده نیاز به نور طبیعی دارند. از نور مصنوعی میتوان برای نوردهی در ساعات تاریکی استفاده کرد.

تفاوت چشمه نور طبیعی و مصنوعی : نور طبیعی متشکل است از انرژی الکترومغناطیسی که از خورشید تولید میشود.نور طبیعی دارای یک طیف سالم از رنگ ها و طول موج هایی است که برای زندگی روی زمین مناسب هستند. همچنین از دیگر منابع انرژی تولید میشود به اندازه نور خورشید متنوع و مفید نیست و تاثیری که نور طبیعی بر زندگی موجودات زنده میگذارد بسیار بیشتر از نور مصنوعی است.قرارگیری مناسب زیر نور خورشید برای بیشتر جانداران مفید است. ولی در مورد نور مصنوعی چنین چیزی صدق نمیکند. همچنین بیشتر برای تولید روشنایی در ساعات تاریکی کاربرد دارد.

فواید نور طبیعی

چرخه روز و شب به بازسازی سلولی کمک میکند

نور طبیعی طیف نور وسیعی دارد. قرار گیری به میزان مناسب در مقابل پرتوهای نامرئی خورشید نیز میتواند برای سلامتی موجودات زنده مفید باشد. به سختی میتوان ویژگی ها و دامنه فوایدی را که نور طبیعی برای جانوران دارد، ا طریق آن شبیه سازی کرد. چرخه روز و شب به بازسازی سلولی کوجودات زنده کمک میکند که برای تمام گونه های زندگی ضروری است.

3 دیدگاه در “تفاوت میان نور طبیعی و مصنوعی

  1. بهرام گفت:

    سلام نور مصنوعی دارای چه فرکانسی است

    1. شرکت آماتیس گفت:

      با سلام، نور طبیعی و نور مصنوعی هر دو در رنج فرکانس نور مرئی یعنی ۴۰۰ تا ۶۵۰ نانو متر هستن، تفاوت میان اون ها در پیک فرکانسی هست، نور طبیعی در بسیاری از فرکانس ها پیک داره و در رنج رنگ ابی بلند ترین پیک هارو داره
      در حالی که نور مصنوعی در نزدیک ترین حالت به نور طبیعی(۴۵۰۰ کلوین) دو پیک بزرگ در رنگ ابی و زرد داره. نور ۳۰۰۰ کلوین نزدیک ترین رفتارو به نور طبیعی داره ولی بلند ترین پیک هاش در رنگ زرد هستن.
      منبع: use kelvin to measure light

  2. ويانا پرويزيان گفت:

    مطالب بسییییییار مفیدى بود
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *