مقاله ها

توان مصرفی تابلو نئون و تابلو LED

توان مصرفی تابلو نئون
امتیاز دهید

توان مصرفی تابلو نئون و تابلو LED : امروزه با مشخص شدن ویژگی های برتر محصولات روشنایی LED بر سایر محصولات، بیشتر تابلوهای تبلیغاتی موجود در سطح شهر با استفاده از همین لامپ های ال ای دی ساخته شده است. اما خوب است برای این که اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببریم، مقایسه ای بین توان مصرفی تابلو نئون و تابلو LED داشته باشیم.

مصرف برق تابلو نئون چقدر است ؟

در حوزه نورپردازی و تبلیغات، تابلوهای نئون از نور چشم‌گیر و جذاب برای جلب توجه استفاده می‌کنند. این تابلوها از لوله‌های نئون برای ایجاد نور و آویزان شدن از سطح تابلو استفاده می‌کنند. مصرف برق تابلوهای نئون نسبت به نوردهی بالا و جلب توجه بیشتری که دارند، مورد توجه قرار گرفته است.

در تولید تابلوهای نئون، ابتدا طرح مورد نظر بر روی پلات طرح‌گذاری می‌شود و سپس با استفاده از حرارت شعله گاز و هوا، تابلو توسط تابلوسازان ساخته می‌شود. شیشه‌های نئون نیز مطابق با طرح، فرم داده شده و آماده می‌شوند.

در مرحله الکتروپمپ، ولتاژ لحظه‌ای به لوله‌های نئون وارد شده و جریان برق را ایجاد می‌کند. این جریان باعث یونیزه شدن بخار جیوه در لوله می‌شود و در نهایت، نور دورن شیشه تولید می‌شود.

برای مصرف برق تابلو نئون، از ترانس‌های افزاینده جهت ایجاد ولتاژ مورد نیاز برای الکتروپمپ استفاده می‌شود. این ترانس‌ها به منظور بهره‌وری بالا و کاهش اتلاف برق در مدارهای الکتریکی تابلو نئون قرار می‌گیرند.

مزیت تابلوهای نئون نسبت به برخی روش‌های دیگر، جذب توجه بیشتر و خلق اثرات بصری ویژه است. با این حال، باید توجه داشت که مصرف برق این تابلوها نسبت به برخی راه‌حل‌های نورپردازی مدرن مانند تابلوهای LED ممکن است بیشتر باشد. به عنوان مثال، یک فوت نور نئون معمولی حدود 20 وات برق در ساعت مصرف می‌کند، در حالی که یک تابلو LED معمولاً با مصرف برق کمتری همراه است.

مزایای تابلو LED

  • این تابلو ها داری تنوع رنگی می باشند.
  •  طراحی بالا و انعطاف پذیری ویژه ای دارند.
  •  تولید نور بیشتری می کنند و در نتیجه خواناتر هستند.
  • طول عمر و ماندگاری بیشتری دارند.
  • کم مصرف هستند و نسبت به تابلوهای نئون مصرف برق بسیار پائین تری دارند.
  • در مقایسه با تابلوهای نئون هیچ گونه هزینه تعمیر و نگهداری ندارند.
  • تابلو ال ای دی دارای اتلاف حرارت بسیار ناچیزی می باشد.

مهم ترین ویژگی و مزیتی که این تابلوها دارند این است که مصرف برق بسیار پایینی دارندو بسیاری از فروشندگان و برق کاران با این ادعا موافق هستند. ولی در این مطلب با مثالی بسیار ساده به اثبات این ادعا می پردازیم. و مقایسه اجمالی بین توان مصرفی تابلو نئون و تابلو LED خواهیم داشت.
برای مثال لطفا یک تابلو ۱۰ متری را در نظر بگیرید. منظور از ۱۰ متر به این معناست که کل محیط تابلو را باید در نظر بگیرید. این مسئله در قیمت گذاری تابلوهای نئونی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

توان مصرفی تابلو نئون

توان مصرفی تابلو led : برق مصرفی یک متر تابلو LED : چهار وات
تابلو نئون : برق مصرفی یک متر تابلو نئون : هفتاد وات

خوب حالا فرض را بر این می گذاریم که این تابلو هر روز از ساعت ۸٫۵ صبح تا ۸٫۵ شب یعنی به مدت ۱۲ ساعت به صورت مستمر روشن است. برای هزینه برق مصرفی هم به ازای هر کیلو وات مبلغ بسیار ناچیز ۵۵ تومان را در نظر می گیریم!
به منظور راحتی فهم از جدول زیر برای نمایش هزینه ها و مقادیر استفاده می کنم. لطفا ملاحظه کنید:

همان طور که کاملا مشهود است و شما عزیزان ملاحظه می کنید، تفاوت قابل تاملی بین هزینه این دو تابلو در یک سال مشاهده می شود. در واقع با یک حساب سر انگشتی با این قیمت ۵۵ تومانی که برای مثال در نظر گرفتیم، چیزی بیشتر از ۱۵۵ هزار تومان برق مصرف می شود. این نکته را هم در نظر بگیرید که علاوه بر هزینه برق کم در مقابل کیفیت نور بیشتر و مبلغ خرید کمتری را نیز دارا می باشد.

طول عمر تابلو نئون

تابلوهای نئون به عنوان یکی از راه‌حل‌های نورپردازی محبوب در صنعت تبلیغات و نمایشگاه‌ها شناخته می‌شوند. طول عمر این تابلوها یکی از عوامل مهم در انتخاب آن‌ها برای استفاده در مکان‌های عمومی و تجاری است.

طول عمر تابلوهای نئون معمولاً حدود 30000 ساعت است. این مقدار، تا سه برابر کمتر از طول عمر تابلوهای ال ای دی است که حدود 100000 ساعت دوام دارند. این تفاوت در طول عمر از جمله مواردی است که برای مصرف‌کنندگان در انتخاب بین این دو فناوری تاثیرگذار است.

همچنین، مصرف برق تابلوهای نئون نسبت به تابلوهای ال ای دی بیشتر است. در تابلوهای ال ای دی نئون، مصرف برق معمولاً به میزان کمتری صورت می‌گیرد و این امر به افزایش کارایی انرژی و کاهش هزینه‌های انرژی منجر می‌شود.

یکی از مزایای تابلوهای ال ای دی نسبت به تابلوهای نئون، ایمنی بیشتر در حمل و نقل آنها است. تابلوهای ال ای دی گرمای کمتری تولید می‌کنند و احتمال ایجاد شوک الکتریکی کمتری دارند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که حمل و نقل تابلوهای ال ای دی به راحتی و با ایمنی بیشتر صورت پذیرد.

در نتیجه، اگرچه تابلوهای نئون از دیدار جذابیت بیشتری برخوردارند، انتخاب بین این دو فناوری باید با توجه به نیازها و اولویت‌های مصرف‌کننده انجام شود.

مقایسه مصرف برق تابلو نئون و تابلو ال ای دی

با پیشرفت فناوری و روزافزون شدن نیازهای بازار، تفاوت‌ها و مزایای مصرف برق تابلو نئون و تابلو ال ای دی به وضوح مشخص شده است. هر یک از این دو روش نورپردازی دارای ویژگی‌ها و مزایا، اما مصرف برق یکی از جنبه‌های مهم در انتخاب بین آنها محسوب می‌شود.

تابلوهای ال ای دی با مزایای بسیاری همچون تنوع رنگی، طراحی بالا و انعطاف پذیری، تولید نور بیشتر، ماندگاری بالا، و مصرف انرژی پایین تر نسبت به تابلوهای نئون، مورد توجه قرار گرفته‌اند. این تابلوها همچنین هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارند و کمترین اتلاف حرارت را دارا هستند.

از سوی دیگر، تابلوهای نئون از جمله مدل‌های سنتی تابلو و دارای نورپردازی چشمگیر هستند. این تابلوها دارای زیبایی و مدرن بودن، نصب آسان، و طول عمر بالا هستند. همچنین، مصرف برق کمتری نسبت به بسیاری از تابلوها دارند و به این ترتیب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه را فراهم می‌کنند.

در نهایت، تصمیم بین استفاده از تابلو نئون یا ال ای دی، بسته به نیازها، بودجه، و شرایط خاص هر کسب و کار است. هر دو روش می‌توانند به عنوان یک ابزار موثر برای جلب توجه مشتریان و تبلیغات محسوب شوند، اما مصرف برق و سایر ویژگی‌ها باید در انتخاب نهایی مدنظر قرار گیرد.

2 دیدگاه در “توان مصرفی تابلو نئون و تابلو LED

  1. مسعود گفت:

    سلام. چه جوری توان یک متر نئون رو هفتاد وات محاسبه کردید

    1. شرکت آماتیس (امیر محمودی لیسانس صنایع) گفت:

      با سلام
      محاسبه به شرح زیر است:
      مقدار ولتاژ مورد نیاز برای روشن شدن یک متر( بسته به رنگ) به ۶ هزار ولت میرسد. و جریان مورد استفاده در هر متر ۱۵ میلی آمپر است. پس ۱۵ هزارم ضربدر ۶۰۰۰ = ۹۰ وات در هر متر
      ما با توجه به میانگین مصرف رنگ های مختلف این مصرف رو ۷۰ وات اعلام کردیم.
      با تشکر از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *