مقاله ها

تفاوت روشنایی و نورپردازی با یکدیگر در چیست؟

روشنایی و نورپردازی
امتیاز دهید

روشنایی و نورپردازی

روشنایی و نورپردازی هر دو از علوم مهم مبحث روشنایی هستند. به صورت معمول و اصولی کلمه روشنایی در جایی کاربرد دارد که هدف دیدن اجسام و برخورد نکردن با اجسام دیگر ملاک می باشد. برای این که این هدف محقق شود علم روشنایی مکان های مشخصی را برای قرار دادن چراغ ها در نظر می گیرد که اصطلاحا به آن جایابی چراغ می گویند. برای مثال: همه می دانیم که جاده ها محتاج روشنایی مخصوصی هستند. این روشنایی در شب اهمیت بیشتری پیدا می کند. یا این که روشنایی در دفتر کار یک طراح و نقشه کش اهمیت زیادی دارد. همان گونه که اشاره کردم هدف این است که اجسام نشان داده شوند بدون این که برخوردی با یکدیگر داشته باشند. و اختلالی به وجود آید. در واقع وظیفه اصلی روشنایی فقط نشان دادن اجسام است. همین که شرایطی فراهم شود تا جسمی دیده شود کفایت می کند.

اما در علم نورپردازی پرداختن به جنبه هنر و معماری نور ملاک می باشد. نورپردازی زمانی معنا دار می شود که که از لحاظ میزان روشنایی، رعایت حداقل ها لحاظ شده باشد. نورپرداز با انجام نورپردازی قصد دارد تا بخشی از یک مکان یا کالایی از یک فروشگاه را به صورت برجسته نشان دهد. در نورپردازی دیگر هدف فقط نشان دادن اطراف نیست بلکه فراتر از آن به صورت برجسته کردن بخشی از یک محیط است.

در حال حاضر پرداختن به علم نورپردازی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و اکثر طراحان داخلی این علم را فراگرفته اند. این علم در نشان دادن نمای ساختمان و زیباتر کردن آن بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از مهم ترین محصولات روشنایی که در نورپردازی نمای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد وال واشر است. وال واشر یک نوع از محصولات روشنایی مدرن می باشد. که در کنار هم قرار دادن چند منبع مهم نور LED ساخته می شوند. این محصولات روشنایی قابلیت استفاده به جای پروژکتور را دارند.

در مطلبی جداگانه در مورد وال واشر و اجزای آن توضیحاتی داده شده است که توصیه میکنم آن مطلب را مطالعه فرمایید.

وال واشر و اجزای آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *