مقاله ها

نحوه اتصال چندین ال ای دی به یکدیگر

نحوه اتصال چندین ال ای دی به یکدیگر
4/5 - (2 امتیاز)

نحوه اتصال چندین ال ای دی به یکدیگر : اتصال چندین ال ای دی به یکدیگر در خیلی از جاها کاربرد دارد خصوصاً در اتصال پاور ال ای دی ها مثلاً بیشتر پروژکتورهایی که با پاور ال ای دی ها ساخته می شوند از اتصال تعداد قابل توجهی ال ای دی با روشنایی بالا به یکدیگر تشکیل شده اند. این LED ها ممکن است با روش های متفاوتی به یکدیگر متصل شده باشند که هرکدام از این روش ها، مزیت ها و محدودیت های خاص خود را دارد.

چگونه چندین Power LED را به هم متصل کنیم؟

در ادامه با ۴ مورد از متداول ترین روش های نحوه اتصال چندین ال ای دی به یکدیگر آشنا می شویم :

حالت سری

مسلما ساده ترین روش برای اتصال چندین ال ای دی، اتصال به صورت سری است، در این روش آند LED دوم به کاتد LED اول متصل می شود. یک منبع جریان تک و ثابت می تواند کل رشته را روشن کند. این روش برای تعداد محدود LED در یک رشته به خوبی کار می کند. از آنجایی که ولتاژ متناسب با تعداد LED ها در یک رشته است، رشته طولانی می تواند به نسبت ولتاژ بیشتری را بخواهد.

با فرض این که ولتاژ معادل ۳٫۵ ولت و رشته شامل ۲۴ LED باشد، ولتاژی در حدود ۸۴ ولت نیاز است. اگر یکی از LED ها پس از سوختن اتصال کوتاه شود، در ولتاژ اعمالی روی هر LED تاثیر محدودی دارد و اگر پس از سوختن مدار باز شود، همه لامپ ها از کار می افتند. علی رغم ولتاژ بالا، شاید این موثرترین روش در روشن کردن لامپ ها در حال حاضر باشد.

اتصال چندین ال ای دی با حالت موازی

به منظور کم کردن سطح ولتاژ، چندین رشته می تواند به صورت موازی به هم متصل شوند. استفاده از ۲۴ LED، که می تواند به ۴ سری ۶ تایی تقسیم کرد و بعد آنها را در رشته هایی به صورت موازی به هم متصل کنید. در حال حاضر ولتاژ کلی در حدود ۲۱ ولت است اما نیاز به جریانی ۴ برابر بیشتر برای روشن کردن لامپ ها دارد. اگر هر کدام از این LED ها در اثر سوختن مدار باز شود، یکی از رشته ها قطع می شود اما دیگر رشته ها روشن باقی می ماند. اگر هر یک از LED ها در اثر سوختن اتصال کوتاه شود، آن رشته نسبت به رشته های دیگر جریان بیشتری مصرف می کند. این شرایط به احتمال زیاد نتیجه ای با قابلیت اطمینان پایینی در نگهداری LED ها در رشته با LED های سوخته دارد و در معرض استرس بالایی است.

ماتریس

این روش اتصال چندین ال ای دی به یکددیگر، برای پوشش دادن برخی از معایب روش موازی می باشد، در این روش امکان افزودن اتصالات بیشتر وجود دارد. در تنظیمات ماتریس، چندین LED به صورت موازی به هم متصل می شوند و بعد چندین دسته از موازی ها به صورت سری به هم متصل می شوند. بر طبق مثال بالا برای ۲۴ LED، می توان گروه های ۴ تایی که به صورت موازی متصل شدن را داشته باشیم و بعد آنها را یک توده کنیم. ولتاژ رشته ها همچنان همان ۲۱ ولت است. و جریان درایور نیز ثابت خواهد ماند.

مزیت این روش این است که اگر یکی از LED ها اتصال کوتاه شود (و یا بسوزد) فقط ۴ LED را از مدار خارج می کند و ۲۰ LED باقی مانده بدون هیچ مشکلی به کارشان ادامه می دهند. از معایب این روش به اشتراک گذاشتن بار بین LED های موازی است که بستگی دارد چقدر LED ها از نظر کارایی با هم جور هستند.

رشته مستقل

مطمئنا بهترین روش اتصال چندین ال ای دی به یکدیگر، استفاده از درایور چند کانالی با جریان ثابت است. در این روش هم از مثال قبلی استفاده می کنیم، در این روش از ۴ درایور با خروجی برای اتصال ۴ رشته ۶ تایی از LED به صورت مستقل استفاده می کنیم. مشکل از کار افتادن یک LED، حذف می شود. در این روش، همه LED ها در امان می مانند. در این مورد درایورها به خاطر داشتن ۴ کانال مستقل گران تر خواهند بود.

سری کردن ال ای دی

نحوه سری کردن 3 تایی ال ای دی : برای سری کردن سه تایی ال ای دی، ابتدا از پایه منفی ال ای دی اول به پایه مثبت ال ای دی دوم وصل می‌کنیم. این اتصال باعث ایجاد یک سری متصل از ال ای دی‌ها می‌شود. سپس پایه منفی ال ای دی دوم را به پایه مثبت ال ای دی سوم متصل می‌کنیم تا یک سری دیگر تشکیل شود. این کار باعث ایجاد ارتباط متوالی بین ال ای دی‌ها می‌شود.

سپس پایه منفی ال ای دی سوم را به یک سر مقاومت وصل می‌کنیم. این مقاومت باعث کنترل جریان الکتریکی می‌شود و از خطر خرابی ال ای دی‌ها به دلیل جریان بیش از حد جلوگیری می‌کند.در مرحله بعد، پایه‌های مثبت اولین ال ای دی هر گروه را به هم وصل کرده و به مثبت سوئیچینگ یا آداپتور وصل می‌کنیم. این اتصال به منظور تامین تغذیه برای گروه ال ای دی‌های متصل به هم است. سرانجام، پایه‌های آزاد مقاومت‌ها را نیز به هم وصل کرده و به منفی سوئیچینگ یا آداپتور متصل می‌کنیم. این کار باعث کنترل و تنظیم جریان الکتریکی می‌شود.

9 دیدگاه در “نحوه اتصال چندین ال ای دی به یکدیگر

  1. یارزای گفت:

    ممنون خیلی عالی بود

    1. شرکت آماتیس گفت:

      خواهش میکنم خوشحالیم که راضی بودین

  2. مهدی گفت:

    سلام وخسته نباشید استاد.من می خوام ۴ ال ایدی سوزنی راباهم موازی کنم.ویک مقاومت بزارم.و به کتابی ۹ ولت وصل کنم میشه راهنمایی کنید

    1. امیر محمودی گفت:

      سلام من متوجه نشدم چون توضیحات ناقصه، باید ال ای دی تون 9 ولت باشن و اینکه نفهمیدم مقاومت رو برای چی میزارین!

  3. احمد گفت:

    با درود به شما مهندس عزیز،اقای مهندس من 4 تا باطری سیلد اسید 3/7 ولتی دارم که مال یه چراغ شارژی اضطراری راه پله بوده که خراب شده و میخوام این 4 تا باطری رو به چراغ قوه شارژی دیگه وصل کنم تا هم نقدار انرژی بیشتری داشته باشم هم نور بهتر و قوی تری، فقط چون تخصصی در این زمینه ندارم، نیازمند راهنمایی شما هستم، که مدار مورد نیازم و قطعاتش چی باید باشن، و اینکه این چهارتا باطری رو میخوام با برق 220 ولت شارژ کنم.
    ممنون از راهنماییتون، ایام به کام جناب مهندس

    1. امیر محمودی گفت:

      سلام باتری هارو با باتری لیتیومی عض کنین بهترین حالت هست چون اون باتری که الان رو دستگاه شما هست به راحتی خراب میشه و به فنا میره
      یا نیکل کادمیوم بگیرین یا لیتیوم

  4. مجید گفت:

    سپاسگذارم،

  5. محسن همتی گفت:

    با سلام مهندس گرامی تعداد ۲۴ ال ای دی پاور ۳ وات ۷۰۰میلی آمپر رو می‌خوام با برق خودرو روشن کنم با فرض اینکه هنگام روشن بودن ماشین ولتاژ تا ۱۴ ولت برسه
    خواهشاً راهنمایی کنید که چندتا چندتا با چه مقاومتی سری کنم
    سپاسگزارم

    1. امیر محمودی گفت:

      با اعدادی که گفتین به نظر این ال ای دی ها ۴ ولت هستن این یعنی اگر ۳ تاشو سری کنین و این سری هارو موازی کنین کار میکنه ولی به صورت استاندارد ۳.۵ ولت باید باشه که باید ۴ تاشو سری کنین.
      اول یه سری ۴ تایی امتحان کنین اگر با برق خودرو درست کار کرد و روشن شد و یه ربع روشن موند همه سری هارو ۴ تایی کنین و باهم موازی کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *