اخبار متفرقه

آموزش نورپردازی حیاط و ورودی خانه

امتیاز دهید

قسمت ششم نورپردازی محیط بیرون

۱

برای نورپردازی بیرون ساختمان، از نور کاربردی و تزئینی استفاده کنید. چه هدف شما افزایش زیبایی منزل باشد یا افزایش امنیت آن، گزینه های مختلفی برای نورپردازی خواهید داشت. با نورپردازی مناسب می توانید ساعات بیشتری را در فضای بیرون سپری کنید.

۲

گزینه های مختلف برای نورپردازی محیط را در نظر بگیرید. انتخاب تجهیزات نورپردازی محیط به دو عامل یعنی تزیین محیط و کاربرد آن بستگی دارد.

۳

برای دیوارها و پله های ورودی از لامپ های تزیینی استفاده کنید. طراحی این تجهیزات باید با فضای منزل تناسب داشته باشد و در عین حال نورکافی برای افزایش امنیت و کارایی بهتر را فراهم کند.

  • در صورتی که قرار است چراغ های فانوس شکل دیواری نصب کنید سعی کنید ابعاد انتخابی مناسب با محیط اطراف و درها باشد. این لامپ ها را باید کمی بالاتر از سطح چشم و با فاصله حدود ۶۰ الی ۶۶ اینچی از کف نصب کنید. استفاده از فانوس های پایه دار در فضاهای بزرگتر می تواند تاثیر بهتری ایجاد کند.

۴

اما دقت کنید که بیشتر لامپ های فانوس شکل، درخشش شدیدی دارند و نور را در تمام جهات پخش می کنند و ممکن است روی قسمت های دیگری که مورد نظرتان نیست نورپردازی کرده و بعلاوه باعث پرت شدن حین رانندگی شود. بسیاری از کارشناسان نورپردازی محیط، از لامپ فانوسی استفاده نمی کنند و در عوض از لامپ هایی با نور محو تر استفاده می کنند و مثلا لامپ ها را لابلای گیاهان نصب می کنند تا کاملا مخفی شوند.

۵

برای اهداف کاربردی از نورهای مخفی استفاده کنید. این نورها به شکلی استراتژیک در اطراف ساختمان نصب می شوند تا بخش های مختلف ساختمان یا برخی گیاهان و درختها را نورپردازی کنند. طراحان ماهر طوری تجهیزات نورپردازی را نصب می کنند که فقط خود نور و تاثیر آن مشاهده شود نه منبع نور.

۶

برای ایجاد امنیت در محیط نیز از لامپ‌های مخصوص استفاده کنید. کل چشم انداز بیرون ، بالکن و پله‌ها را نورپردازی کنید تا نه فقط زیبابی منزلتان را در شب افزایش دهید بلکه امنیت محیط را بیشتر کنید.

نکات

  • با اینکه لامپ های LED گزینه خوبی برای محافظت از محیط زیست هستند اما این ادعا که ۵۰ هزار ساعت (حدودا ۲۰ سال استفاده) کار می کنند صحیح نیست. زیرا این اعداد مربوط به تراشه های تولید نور کوچک داخل آن ها است نه برای سایر قطعات الکتریکی آن ها. لامپ های LED و قطعات الکترونیک آن ها در برابر گرما، رطوبت و تغییرات ناگهانی ولتاژ بسیار حساس هستند.
  • با مشاهده ضمانتنامه لامپ های LED بهتر متوجه می شوید که طول عمر واقعی شان چقدر است. اگر ادعا می شود لامپی ۲۰ سال کار می کند اما ضمانتنامه یک ساله دارد، این سرنخ نشان می دهد که این ادعا صحیح نیست.
  • اگر یک لامپ LED داخل منزل قرار گرفته و در معرض هوا باشد (مثل نور پردازی ریلی) طول عمر بیشتری خواهد داشت. از طرف دیگر اگر لامپ داخل محفظه (به ویژه در محیط بیرون) قرار گرفته باشد طول عمر آن بسیار کمتر می شود زیرا تجهیزات روشنایی محصور مثل اجاق عمل کرده و باعث سوختن LED می شوند.
  • در صورت استفاده از کلیدهای برق سه راهه لازم است که لامپ ها نیز سه راهه باشند.
  • با استفاده از نورهای محو و پراکنده تن اتاق را تنظیم کنید.
  • در محل هایی که کار خاصی انجام می شود، در اتاق هایی با سقف بلندتر از دو و نیم متر و در اتاق هایی با کف و دیوارهای تیره از لامپهایی با وات بالاتر استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *