مقاله ها

هیت سینک و نقش آن در LED

هیت سینک
امتیاز دهید

Heat Sink که معادل آن خنک کننده می باشد. وظیفه خنک کردن داخل محصولات روشنایی را بر عهده دارد.  هیت سینک به طور گسترده ای در تولید وسایل الکترونیک که قطعات حساس به افزایش دما دارند، استفاده می شود.

هیت سینک به راحتی حرارتی را که در وسیله تولید می شود را جذب می کند و کم کم آن را تخلیه می کند. بدین صورت است که حرارت به خوبی کنترل می شود.

در دستگاه های تولید روشنایی به ویژه LED ها به خاطر فعالیت کردن، تولید حرارت می کنند. از این رو همه تولیدکنندگان محصولات روشنایی برای این که دستگاه را خنک کنند و طول عمر ان ها را افزایش دهند از خنک کننده یا همان هیت سینک ها استفاده می کنند.

هیت سینک LED

هیت سینکی که خاص LED است، برای جذب ومنتقل کردن گرما که به خاطر تابش نور LED  به وجود می آید طراحی شده است. هیت سینک این گرما را می گیرد و به بیرون هدایت می کند. اگر این قطعه درون محصولات LED وجود نداشته باشد حرارت داخل دستگاه بالا می رود و به همین دلیل به فسفر داخل ال ای دی صدمه و آسیب می زند. این آسیب موجب می شود تا نور خروجی کم و بی کیفیت شود. این اتفاق دلیل اهمیت هیت سینک است.

البته در مورد محصولات ال ای دی تفکر اشتباهی وجود دارد و آن تفکر این است که محصولات ال ای دی حرارت تولید نمی کنند. اما این قطعه الکترونیکی مانند همه قطعات نیمه هادی موقع عبور جریان، حرارت تولید می کند. در صورتی که این حرارت کنترل نشود کیفیت نور خروجی تحت تاثیر قرار می گیرد.

به صورت معمول بیشتر هیت سینک ها از جنس آلومینیوم ساخته می شوند. به همین دلیل  به نسبت گران قیمت هستند. به همین دلیل بیشتر تولیدکنندگان با احتیاط و صرفه جویی زیادی از آنها استفاده می کنند. ولی برای این که طول عمر محصول بالا رود دمای محصول باید بر روی یک نقطه استاندارد متمرکز شود. که این خود مستلزم طراحی مناسب و علمی و محاسبات دقیق است.

نکته مهم:

لامپ ها و محصولات  LED به هیت سینک نیازمند هستند. اگر شما بعد از خرید و نصب لامپ متوجه شدید که بردنه آن داغ نمی شود به این معناست که هیت سینک عمل نمی کند. در این صورت لامپ عمر و دوام ندارد. بعد از گذشت مدتی هم رنگ و میزان نور خروجی افت می کند.

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “هیت سینک و نقش آن در LED

  1. محمد صادق گفت:

    هدسینگ

  2. محمد صادق گفت:

    تصاویر هدسینگ خطی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *