مقاله ها

چگونگی محاسبه کشش جریان الکتریکی (Electric Current Drawn) توسط یک لامپ

محاسبه کشش جریان الکتریکی
4/5 - (1 امتیاز)

محاسبه کشش جریان الکتریکی : ممکن است پیدا کردن کشش جریان الکتریکی از طریق توسط لوازم الکتریکی مختلف از جمله لامپ ها در مواقعی همچون طراحی و انجام پروژه های داخلی خانه مفید و بدردبخور باشد. در این مقاله می خواهیم نحوه محاسبه این شاخص را با استفاده از لامپ آموزش دهیم. لطفا با ما همراه باشید.

یک لامپ کم مصرف معمولی دلخواه را انتخاب می کنیم. تقریبا تمام لامپها، دارای واتاژ توان که بر روی آنها اعلام و تعیین شده هستند، به عنوان مثال توان یک لامپ می تواند 40 وات، 60 وات، 100 وات و غیره باشد. این شماره POWER همان توان استفاده شده توسط لامپ است.

توان مصرفی که با حرف P مشخص می شود و واحد آن وات است به دو عامل بستگی دارد یکی به ولتاژ کار () که با حرف V نشان داده می شود و واحد آن ولت است و دیگری کشش جریان (current drawn) که با حرف I مشخص می شود و واحد آن آمپر است؛ فرمول ذیل بین این 3 مؤلفه برقرار است:

توان (P) = ولتاژ (V)  * جریان (I)

بنابر فرمول فوق، پیدا کردن کشش جریان ()، خیلی ساده است. برای این منظور کافی است که توان را بر ولتاژ کار تقسیم کنیم. در ایالات متحده، اکثر لوازم خانگی با ولتاژ 110 ولت کار می کنند. بنابراین در این کشور برای یافتن کشش جریان () توان را بر 110 تقسیم می کنند اما ما در ایران چون وسایل و لوازم برقی مان با ولتاژ 220 کار می کنند باید توان را بر 220 تقسیم نماییم.

محاسبه کشش جریان الکتریکی

مثال 1: در ایالات متحده یک لامپ 40 وات، جریانی تقریباً برابر با 0.36 آمپر را می کِشَد تا کار کند. حال همین لامپ در ایران اگر بخواهد با ولتاژ معمول 220 کار کند جریانی تقریبا برابر با 0.18 آمپر را می کشد تا بتواند کار کند.

دوم : یک لامپ 60 وات برای کارکردن در ایالات متحده آمریکا (برق 110 ولت) باید جریانی برابر با 0.54 آمپر را بکشد اما همین لامپ در ایران (برق 220 ولت) باید جریانی تقریبا برابر با 0.27 را بکشد.

خرید انواع چراغ مطالعه 

سوم : یک لامپ الکتریکی 80 وات در ایالات متحده (برق 110 ولت) جریانی تقریباً برابر با 0.72 آمپر را می کشد تا کار کند؛ حال همین لامپ در ایران باید جریانی تقریبا برابر 0.36 آمپر را بکشد تا بتواند کار کند.

چهارم : یک لامپ 100 وات جریانی تقریبا برابر با 0.90 آمپر را در ایالات متحده (برق 110 ولت) می کشد تا بتواند کار کند اما همین لامپ در ایران ( برق 220) جریانی تقریبا برابر با 0.45 را می کشد تا بتواند کار کند.

100 وات چند آمپر است ؟

برای محاسبه کشش جریان الکتریکی (آمپر)، از قانون اهم استفاده می‌شود که به صورت زیر تعریف می‌شود:

آمپر = وات / ولت

در اینجا وات توان مصرفی را نشان می‌دهد و ولت ولتاژ یا توان را نشان می‌دهد. برای محاسبه جریان الکتریکی با توجه به توان 100 وات، نیاز به اطلاعات ولتاژ مصرفی دستگاه یا مدار مورد نظر داریم.

اگر ولتاژ مصرفی مشخص باشد، می‌توانیم از فرمول ذکر شده برای محاسبه استفاده کنیم. به عنوان مثال، اگر ولتاژ 220 ولت باشد:

آمپر = 100 وات / 220 ولت ≈ 0.454 آمپر

7 دیدگاه در “چگونگی محاسبه کشش جریان الکتریکی (Electric Current Drawn) توسط یک لامپ

  1. سعید گفت:

    بسیار عالی و کاربردی و ساده توضیح دادی
    خدا خیرت بده

    1. امیر محمودی گفت:

      خدا شما رو هم خیر بده که تشکر میکنین

      1. Farhadkia1341@yahoo.cm گفت:

        با سلام . پس اگه میگن برق ما ۲۵ امپر هست یعنی من میتونم ۵۵ تا لامپ صد وات استفاده کنم . این درسته؟

  2. مجید گفت:

    اره درسته و باید توجه ب قطر سیم هم داشته باشی ک جریان بیشتر از مقاومتش نکشی ک اب کنه یا بسوزه

  3. علط گفت:

    سلام
    من لامپ هالو نی ال ای دی 9 وات گرفتم سقفی 84 تا وقتی همه روشن میکنم نزدیک 3.5 آمپر مصرف میکنه مگه اینا کم مصرف نیستن چرا اینقدر آمپر میکشه ورشکست شدم از بس پول برق دادم یه سوال دیگه چرا تقسیم به 220 ولت ولتاژ لامپا که 220 نیست ممنون

    1. امیر محمودی گفت:

      سلام و درود، لامپ ها ۲۲۰ ولت ورودیشون هست و توان مصرفی هم که مشخصه، شما ۸۴ تا لامپ دارین که ۹ واته، یعنی مجموعا 756 وات که اگر تقسیم بر ۲۲۰ ولت کنیم ۳.۵ آمپر مصرف میکنه.
      اگر منظور شما از این لامپ های کوچک تزپینی لوستر های سقفی هست که سوزنی هستند. باید بگم این لامپا توان تولید روشنایی پایینی دارد. اگر از مدل لامپ های ال ای دی دیگه برای تامین روشنایی منزل استفاده کنین . همین مقدار روشنایی رو با تعداد کمتری لامپ میگیرید . ولی اگر لامپ ۹ وات ال ای دی دارید با سرپیچ e27 ، باید بگم ۸۴ عدد از اینها، روشنایی بسیار زیادی دارند! در نتیجه نمیتونه این گزینه باشه…

  4. جواد از مشهد گفت:

    عالی ساده مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *