مقاله ها

تاثیر نور لامپ بر کیفیت خواب

نور لامپ
امتیاز دهید

در سال های نه چندان دور تصور بر این بود که نور لامپ به جز روشن کردن محیط هیچ گونه تاثیر و کاربردی ندارد. ولی حالا با گسترش علم و تحقیقات جامع درباره نور لامپ ها دانشمندان به این نتیجه دست پیدا کرده اند که سطوح و رنگ‌ های مختلف نور می‌ تواند برای بدن انسان‌ ها تأثیرات بیولوژیکی به همراه داشته باشد.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور مناسب در زمان مناسب  به شدت بر سلامت، خلق و خوی و رفاه افراد تاثیر می گذارد. با نور طبیعی در طی ۲۴ ساعت می توان فعالت های روزانه را تنظیم کرد و برعکس اختلال در این ریتم ها می تواند تهدیدات مهمی برای سلامتی و کاهش کیفیت زندگی باشد.

لامپ های قدیمی زیان های بسیاری را برای افراد به همراه داشتند. اما اکنون پیشرفت فناوری‌ های روشنایی سبب شده تا لامپ‌ های ایمن و بی ضرر که حافظ سلامت انسان هستند و هیچ گونه تهدیدی برای سلامتی ندارند با قیمت مناسب در دسترس همگان قرار گیرد.

یکی از این تولیدات لامپ های مفید و پر کاربرد LED  می باشند. نور مصنوعی سفید و زرد رنگ با کیفیت که در لامپ‌ های ال‌ ای‌دی و همچنین نمایشگرها مورد استفاده قرار می گیرد افزایش هوشیاری و کاهش خواب آلودگی را به همراه دارد. بنابراین می تواند کمک بزرگی بر میزان یادگیری و تمرکز انسان داشته باشد.

خواندن این مطلب هم به شما پیشنهاد می شود:

تاثیر نور ال ای دی در میزان یادگیری

اکنون تاثیر نورپردازی خصوصا در اتاق خواب بر میزان کیفیت خواب به اثبات رسیده است. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در این زمینه یعنی تاثیر نور بر کیفیت خواب تحقیقات زیادی را انجام دادند. دانشمندی با نام دیوید پروبر بعد از انجام تحقیقات خود اعلام کرد که: گیرنده های نوری در چشم شناسایی شده است که برای اثر مستقیم نور بر خواب و بیداری لازم است. پس میزان، کیفیت و شدت نوری که این گیرنده ها دریافت می کنند می تواند در کیفیت خواب تاثیر داشته باشد.

از این رو علم نورپردازی توصیه می کند که به منظور بالا بردن سطح کیفیت خواب و جلوگیری از بی خوابی و بروز آلزایمر خصوصا در سالمندان بعد از غروب از لامپ‌ های ال ای دی  آفتابی استفاده شود.  نور این لامپ ها متمایل به زرد است و دارای طول موج نوری بیشتری هستند. بنابران به میزان کمتری بر روی هورمون‌ ها و نورون‌ هایی که به خواب رفتن بدن کمک می‌کنند تأثیر نامطلوب می‌گذارند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *